Flyget är näringspolitik

Politik2014-10-18 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Med anledning av den senaste, minst sagt heta, debatten som föranletts av frågan kring Bromma flygplats varande eller icke varande efter år 2022 så är jag mycket nöjd med min nya utskottsplats i riksdagens näringsutskott.

Jag har i denna fråga ett mycket nära samarbete med min regionkollega som sitter i trafikutskottet och vi är mycket överens om att Brommaflyget i högsta grad är en minst lika viktig näringspolitisk fråga som en trafikpolitisk fråga. Näringsutskottet bereder ärenden om näringspolitiken med sammanhängande forskningsfrågor, ärenden om handel, regional utvecklingspolitik, statlig företagsamhet, pris- och konkurrensförhållanden i näringslivet med mera.

Detta har i högsta grad en bäring även på de trafikpolitiska lösningarna som är så avgörande för en region som Gotland. Färjetrafiken är förvisso i en klass för sig då flyget inte kan ersätta den kapacitet vi i dag har genom färjetrafiken. Men flyget är för oss ett mycket viktigt och för Gotland ett avgörande komplement till färjetrafiken. Till och från Gotland kan vi idag bara ta oss via färja och flyg och därför är dessa våra kommunikationer så oerhört viktiga.

Nu tog debatten fart för att Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet i Stockholm var överens om ett politiskt samarbetsavtal. Och det är de givetvis fria att göra men för mig gäller inget annat än det besked som getts innan valet liksom det beslut som vi med stor majoritet beslutade om i riksdagen så sent som i juni månad då vi avslog samtliga motioner om nedläggning av Bromma flygplats.

Men ett är nu säkert: Att debatten som nu dragit igång lär hålla mig ”flygande” ett tag framöver och att jag nu fått en viktig Gotlandsfråga på halsen att också ”landa” rätt.