Flygskatt utan miljöeffekt
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag kan förstå motiven bakom en flygskatt, som ska ha som syfte att få fler att välja det avsevärt mycket mer miljövänliga tåget istället för flyget. Vill man uppnå miljöeffekt av en flygskatt måste resenärerna ha alternativ som är miljövänligare.
För Gotlands del finns inte tåget som alternativ till flyget. Vi har våra färjor och vårt flyg när vi ska resa till och från fastlandet. Då får en miljöskatt på det gotländska flyget ingen som helst miljöeffekt. Den bara fördyrar resandet och kan bli ett hot mot den positiva utvecklingen av öns hela näringsliv och särskilt besöksnäringen. Därför hoppas jag innerligt att partierna resonera vidare om att ta bort flygskatten helt från det gotländska flyget.
Genom att vi har två bolag som konkurrerar om flygresenärerna till och från Gotland har vi fått ett riktigt bra prisläge och turtäthet i flygförbindelserna till och från ön. Det gör att de flesta, om de är ute i god tid och bokar har råd att flyga till huvudstaden. Så var det inte på det privata monopolets tid, då de flesta biljetter kostade över 3 000 kronor. I dag behöver man sällan betala över tusenlappen för att flyga tur och retur om man bokar i god tid. Detta gör att vi har kortare restid till möten i Stockholm från Gotland än de som bor i Stockholms omnejd. Ska de åka bil får de sitta i oändliga köer och de flesta stockholmare har en restid till jobbet på en till två timmar om dagen. Gotlänningarna kan vara i Stockholms centrum på mindre än en timme!
Nu betyder naturligtvis inte en miljöskatt på 96 kronor per tur åt ena hållet en katastrof för flygresandet från Gotland. Men det är en mycket dålig signal och det innebär naturligtvis en fördyring som inte är bra. Det är inte bra ur marknadsföringssynspunkt för besöksnäringen och för kongresshallen Wisby Strand. Vi behöver inte höjda priser i flyget eller på färjorna, vi behöver lägre resekostnader. Då bli Gotland än mer lockande och konkurrenskraftigt.
Jag utgår ifrån att våra politiska företrädare i kommunen och i riksdagen kommer att fortsätta att påverka, så att Gotland helst slipper ifrån den flygskatt, som för gotlänningarnas del inte kommer att få någon som helt miljöeffekt. Vi ska bygga det gröna folkhemmet, men det gäller att använda rätt verktyg i det bygget. Flygskatt på det gotländska flyget ger ingen miljöeffekt, bara en skadlig effekt på öns positiva utveckling och tillväxt.