Flygskatten kan stoppas

Politik2006-02-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Som framgått av besked i öns media kunde infrastrukturminister Ulrica Messing inte säga att Gotland slipper ifrån flygskatten. Frågan är dock om det är så låst som det kan verka. Om hela skatten har koppling enbart till det som diskuteras inom EU borde det finnas möjligheter för just Gotland att liksom områden i norra Sverige, som tillhör stödområde A, att helt slippa flygskatten.
Det finns ju i EU-rätten specialbestämmelser just för öar. I Amsterdamfördraget som antogs 1 maj 1999 stipuleras att öar, på grund av sina speciella lägen och strukturella nackdelar kan undantas från annars tvingande bestämmelser. Dessa särbestämmelser om öarnas behov av specialbestämmelser kom till efter hård lobbning av bland annat de sju Östersjööarna i gruppen B7, där Gotland är tongivande.
Om Amsterdamfördraget fortfarande gäller, så borde det finnas goda möjligheter att Gotland slipper den föreslagna flygskatten helt och hållet. Amsterdamfördragets förklaring om öregioner, erkänner öregionernas ökaraktär och det som hämmar deras ekonomiska och sociala utveckling. Det är lätt att inse att våra båt- och flygförbindelser har avgörande betydelse för Gotlands utvecklingsmöjligheter och att skatter eller förbud mot skattesubventioner skulle starkt hämma utvecklingen på Gotland och andra öar. Så om det finns en stark politisk vilja i Sverige borde det gå att få EU:s godkännande att även Gotland slipper flygskatten!
Nu kanske inte allt beror på EU, vad gäller flygskatten. Sannolikt ligger återigen miljöpartiet och trycker på med miljöskattevapnet för att skapa bättre miljö. Nu är ju flygskatten ett totat verkningslöst vapen för bättre miljö på Gotland. Vi kan ju inte som på fastlandet ta tåget eller bilen istället. För Gotlands liksom för norra Sverige blir flygskatten enbart ett stort hinder mot den ekonomiska och sociala utvecklingen. Den kommer att allvarligt bromsa den ekonomiska utvecklingen och öka arbetslösheten på Gotland. Vi är ju så beroende av billiga transporter. Nu har vi två bolag, som förtjänstfullt konkurrerar, så vi har många turer och riktigt bra biljettpriser. Då får inte en flygskatt förstöra denna positiva utveckling.
Borde det inte vara möjligt för Gotlands alla miljöpartister att försöka få sin partikamrater i Stockholm att förstå Gotlands utsatta läge och att miljön inte blir ett dugg bättre av flygskatten på Gotland. Inte ens med denna fullständigt obegripliga halvmesyren att skatten bara ska tas ut ena vägen.
Vill miljöpartiet i Sverige verkligen sätta en stor broms på Gotlands positiva utveckling. Jag tror inte öns miljöpartister är glada över den gotländska flygskatten. Förhoppningsvis försöker öns miljöpartister påverka sin partiledning att följa EU:s Amsterdamfördrag och särbehandla öregionen Gotland, så vi inte skadas ekonomiskt och socialt av en miljömässigt meningslös flygskatt.