Förbjud stadsjeepar och inför bensinsnåla minibilar

Politik2007-04-04 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns massor med idéer och förslag att drivas av en progressiv politisk rörelse. Drivmedelssnåla fordon har hittills varit en utopi. Det är länge sedan man kunde köpa ett fordon som klarade sig på cirka 0,5 liter bensin per mil.
Icke ett enda steg mot radikalt snålare fordon har vi kommit med dagens energipolitik. För egen del har jag länge funderat på att köpa en EU-moped i form av en mycket liten bil som väger 350 kilo, har en tvåcylindrig diesel på 500 cc och utvecklar i mopedversionen 5,5 hkr.
Bränsleförbrukningen är tre deciliter per mil. Toppfart 45 km/tim. Den farten är emellertid lite väl låg för att transportera sig längre sträckor.

Fordonsklassen minibil
Den här lilla bilens motor utvecklar enkelt 20 hkr. Med lätthet skulle fordonet växlas upp till toppfart på 80 - 90 km/tim. En behaglig marschfart skulle då ligga på 60 - 75 km/tim. Dessutom skulle förbrukningen sänkas till 2 - 2,5 dl per mil genom att varvtalet sjunker vid en sådan ombyggnad.
Här är fordonet. Inte alls någon ny komplicerad teknik bara mindre format och långsammare tempo. I detta skick går det inte att köpa och registrera bilen i Sverige, men i andra länder kan den köpas i sådan version.
Jag föreslår att det införs en ny fordonsklass "minibil" eller vad man vill kalla den. Som ett alternativ för den som kan "betala" lägre bränsleförbrukning med fem minuter längre restid per mil. Jag anar allt snack om trafiksäkerhet eftersom bilen är liten. Men kan man åka i andra länder med denna bil så är väl inte svenskar mer korkade än vad till exempel engelsmän är. Krocksäkerhet går att förbättra. Redan i dagens skick är mopedbilarna säkrare än vad alla 50- och 60-talsbilar med motorn bak var.
Jag menar att en bidragande orsak till att valet gick dåligt var den rigida och fantasilösa hållning socialdemokraterna hade i fråga om drivmedelspriser och avsaknad av tekniska idéer på maskinsidan i fordonen. Det är lika svagt ställt i fråga om alternativa drivmedel som fungerar alla årstider.

Inte plåga medborgarna
Det är inte vår konsumtion som hotar jordklotet, det är de stora folkrika nationerna som gör det. Sverige är så litet att det inte skulle märkas om vi inte fanns i detta hänseende.
Flygtrafiken släpper ut mycket föroreningar, men som en jämförelse så släpper Indiens kor ut mera växthusgaser via rumpan än vad all världens flygtrafik gör. För den skull skall vi naturligtvis uppträda ansvarsfullt i fråga om miljöhoten, men vi skall söka rättvisa och minsta möjliga plåga för medborgarna.
Jag tycker att socialdemokraterna på allvar borde diskutera förslag om ransonering av petroleumbaserade drivmedel. Socialdemokraterna borde diskutera förslag om att förbjuda bränsletörstiga stadsjeepar, vilka är byggda för terränggående vilket i princip är förbjudet. Alltså behövs inte bilarna.
Socialdemokraterna borde diskutera införandet av nya fordonsklasser som skall vara extremt snåla.
Likaså borde socialdemokraterna skaffa sig en ny strategi för ökad elproduktion, pressa priser och avgifter för el så att elektricitet åter går att använda för uppvärmning av bostäder eftersom ökad förbränning av ved också kommer att skapa miljöpåverkan. Jordvärme, bergvärme, luftvärme låter bra, men allt kräver elektricitet.

Börja ändra beteenden
Alla lastbilslaster över långa distanser borde tvingas över på tåg. I samma ögonblick som vårt parti tar upp sådana frågor kommer debatten att sända chockvågor bland alla inblandade parter. Producenter av fordon och bränsle, importörer, försäljare och kunder skulle snabbt börja ändra beteende.
Vi måste minska utsläpp från fossilt bränsle, men vi måste inte lida av högre kostnader än vad energibäraren egentligen betingar, det räcker att vi tar på oss ett ändrat beteende.
Till sist är det väl äntligen inte lika pestsmittat att diskutera kärnkraftsproducerad el igen efter LO:s svängning i frågan. Facket kan väl inte ha fel?