Förläng säsongen!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Genom de extremt goda färje- och flygförbindelserna har Gotlands besöksnäringen alla möjligheter att växa hur mycket som helst. Det stora problemet är som alltid den totala koncentrationen till sex intensiva veckor mitt i sommaren.
1995 togs det fram ett program, 365 dagar Gotland. Det var ett försök att förlänga säsongen. Det är nu akut nödvändigt att ta fram ett radikalt och konkret program för att utnyttja Gotlands fantastiska vårar och höstar. Ett gott exempel är Golfa Gotland runt. 150 golfare från fastlandet bor, äter, dricker och golfar för cirka en halv miljon kronor under lågsäsongsveckan i början av maj.
Jag tror det krävs ett omtänkande från många inom besöksnäringen. För att locka hit golfare och andra som vill och kan utöva sina intressen vår och höst, går det inte och ta sommarpriser på boendet och annat. Lågsäsong måste innebära ett något lägre pris, för det kan avgöra om det kommer någon. Valet står mellan att ta fullt pris och inte locka några eller ge rabatt och få hit tusentals besökare. Valet står mellan inkomst eller ingen inkomst.
Jag tror det också handlar om att utveckla fler produkter. Det som sker inom upplevelseturismen och av många enskilda företagare. Paketresor är populärt. Jag har sett att det kommer mer och mer även på Gotland, men det går säkert att utveckla väldigt mycket mer. Fiskeresor, skytteresor, ridning på tur, vandra Gotlands kust runt, racing på Gotland Ring och mycket, som finns att göra på vår underbara ö.
Besöksnäringen är vår främsta näringsgren och den växer och växer. Fördelen med den är att den ger många jobb, särskilt under sommaren. För att ge jobb under större delar av året krävs nytänkande, som leder till förlängning av säsongen.