Förskolan har viktig och pedagogisk verksamhet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Förskolan är en pedagogisk verksamhet med egen läroplan och egna mål. Så har det varit enda sedan 1998. Fortfarande kallar programledare, riksdagsledamöter, föräldrar och andra det för dagis.
Det finns onödiga organisatoriska förändringar som inte har någon funktion. Det här är däremot en förändring som är viktig och där namnet har betydelse.
Förskola poängterar just att det är en form av pedagogisk verksamhet som kommer före skolan. Det är inte en plats där man bara visats på dagen som ordet daghem poängterade.
Förskolan ger fördelar
Förskolorna bedriver en bra pedagogisk verksamhet och arbetet ger resultat. Barn som gått på förskola har fördelar i skolans läs- och skrivinlärning. Förskolan arbetar med hela barnet, kompetent och välutbildad personal är noga med att se till att barnet får stimulans och träning på det område som just det barnet behöver.
För att arbeta som lärare i förskolan krävs idag en gedigen akademisk utbildning. Minst tre och ett halvt år måste man gå för att bli förskollärare. Genom utbildningen får man inte bara möjlighet att arbeta i förskola och förskoleklass utan också på fritidshem och i grundskolan. I studierna ingår allmän pedagogisk utbildning, kunskaper om barns utveckling och utbildning i olika lärprocesser. Under sin utbildning kan förskolläraren också få kunskaper om bland annat läs- och skrivinlärning, specialpedagogik och lek och rörelse.
På förskolorna arbetar också barnskötare som i första hand arbetar med barnens omsorg. Barnskötarna ska ha en gymnasial utbildning omfattande tre år. Förskollärarna har det pedagogiska ansvaret för verksamheten och har ofta mer planeringstid i sin tjänst.
Det ska sägas att det också finns familjedaghem, där dagbarnvårdare arbetar och öppna förskolan där barn inte behöver vara inskrivna för att delta i verksamheten.
Felaktig bild
Jag kan förstå att föräldrar ibland använder namnet dagis för att man tror att det är lättare för barnen att förstå, men det ger också en felaktig bild av verksamheten som bedrivs. Och ordet dagis ser inte barnens förmågor.
Barnen deltar i en utvecklande verksamhet där deras behov är i centrum och många barn gör ett stort arbete med sig själva medan föräldrarna arbetar.
Alla fyra- och femåringar får gå i allmän förskola, det en satsning som socialdemokraterna gjort för att man vet hur viktig den pedagogiska verksamheten är för barnens utveckling.
Förskolan är också viktig för att barn från olika hem och familjer ska träffas och umgås. Förskolan ska också främja aktningen för varje individ och arbeta utifrån demokrati och jämställdhet. Barnen lär sig tolerans, hänsyn, förståelse och ansvar på förskolan.
Läroplanen gör också att de som arbetar i förskolan har ett stort ansvar och många mål att nå. Bland annat ska alla som arbetar i förskolan:
- verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan
- samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling
- stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra.
Livslångt lärande
Förskolan är den första delen av det livslånga lärandet. Förskolan ska ha en stimulerande miljö och verksamhet för barnen som vistas där, men leken ska alltid vara i centrum. Genom leken lär sig barnen.
Förskolan ska vara en rolig plats för barnen att vistas på när föräldrarna arbetar. Men det ska vara en pedagogisk verksamhet, där barnen kan utvecklas. Barnen går till förskolan.