Det svenska flygvapnets Jas-flygplan gör ett mycket uppskattat arbete inom ramen för Nato vid Libyens gräns. Samtidigt har Volvo Aero i Trollhättan levererat den 254:e reamotorn modell RM12 till det JAS-39 Gripen som ingår i den sista leveransen till Sydafrika. Kollegerna inom Natos övriga flygstyrkor är imponerade av den höga driftsäkerhet som RM-12:an har visat upp genom åren.
Motorn har avverkat hela 160 000 driftstimmar utan någon incident som kunnat härledas till att vara motorrelaterad. Något som folk i branschen anser vara världsunikt. Och som skulle kunnat sälja - om vi varit med i Nato.
Nästa generation Jas-flygplan ligger på ritbordet. Större skrov med mer plats för ny ESA-radar, mer bränsle och därmed ökad räckvidd. En ny motor med ökad dragkraft. Den nu 30 år gamla motorn som i snitt tog tolv veckor tillverka i 2-skift kommer de närmaste åren att underhållas och utvecklas. Uppgradering till en E-version av Gripen är bra och kostnadseffektiv ansåg även (S) vid ett seminarium under Almedalsveckan. Vilket lovar gott inför kommande beslut i riksdagen. Om man nu inte vänder i dörren med tanke på dagens konjunkturläge.
Nästa super-Jas kan komma att kosta 30-50 miljarder enligt Allan Widman (FP). Och kommer då givetvis att starkt påverka övriga delar av försvaret. De basala skälen till en sådan satsning ska givetvis i första hand vara försvar av det egna landet. Men den snabbt pågående Nato-fieringen av hela det svenska försvaret pekar dock mot en logisk och fullvärdig svensk anslutning inom överskådlig tid.
Även Finland som vis av skadan aldrig haft betänkligheter att ge försvaret vad det behöver har nu börjat tänka om. Vi ställs inför valet - internationell solidaritet eller fiktiv isolationism. Ett annat exempel. Hade Sverige tillhört Nato hade norrmännen köpt Jas. Det flygplan som idag tankar sitt bränsle från ett franskt Nato-plan (bilden). Eller en eget ombyggd TP-84 Hercules under ett meriterande spaningsjobb inom Nato. Dubbelmoral är inte dubbelt så bra.