LEDARE
Konsumenterna informeras ständigt om den svenska matens mervärden och vikten av att köpa svenskt. Landsbygdsministern driver projektet ”Matlandet Sverige” och Lantbrukets intresseorganisation LRF påtalar i annonser att matfrågan är viktig i det kommande valet och i annonstexterna kan bland annat läsas: ”Det handlar bland annat om att berätta om de svenska mervärdena. Om att underlätta för konsumenter som vill köpa mat gjord på råvaror från Sveriges bönder”.
Ett bra budskap, men tyvärr skapar bondeägda mejerikoncernen Arla stor förvirring kring frågan när koncernchefen Peder Tuborgh i en tidningsintervju i Land Lantbruk slår fast att det inte finns några svenska mervärden, utan råvara är råvara. Känns nästan som ett sabotage mot den svenska mjölkproduktionen.
Men det är klart, i en koncern som strävar efter att bli störst i världen är den svenska mjölkproduktionen bara en liten droppe. För Peder Tuborgh anser att all mjölk är lika mycket värd och det är viktigt att Arla kan arbeta på tvärs med all mjölk och skapa synergier. Resultatet av denna syn är att en del kända gamla varumärken, till exempel Åseda gräddost numera tillverkas i Danmark. Så den som köper denna ost i tron att stödja småländska mjölkbönder och öppna landskap går bet.
Det som en gång startade som ett kooperativt företag ägt av de mjölkproducerande lantbrukarna har förvandlats till ett närmast multinationellt storföretag. Tidigare var medlemsinflytandet hyfsat, nu fattas besluten väldigt långt från de enskilda ägarna.
Men det är inte bara Arlas strategi som försvårar för konsumenterna att välja svenskt. Livsmedelskedjorna använder mer och mer egna varumärken – EMV. På förpackningarna framgår ofta inte vem som producerat produkten och vad jag förstår är det handelns avsikt. Råvarorna köps in där de för tillfället är billiga, men för konsumenten är förpackningen hela tiden densamma.
Det är viktigt att kunna se var produkter kommer ifrån, eftersom giftanvändning och odlingsmetoder skiljer sig mellan olika länder och tillverkare. Förhoppningsvis kommer fler konsumenter framöver att reflektera över detta, läsa på förpackningen och ställa frågor, så handeln tvingas införa producentmärkning på alla EMV-produkter.
Ica försvarar sig med att de alltid svarar på produktfrågor, men det blir jobbigt att stå i affären och ringa konsumentkontakten om var och varannan vara!
Nu går det att själv utläsa tillverkaren, dock krävs både god syn och datajobb. Alla livsmedelsförpackningar har nämligen en EU-märkning typ ”SE 1033 EG”. På Livsmedelsverkets hemsida finns en förteckning över godkända producenter.
Så nog är det som LRF påtalar i sina annonser: ”Det handlar bland annat om att berätta om de svenska mervärdena.”