LRF på Gotland har länge påvisat riskerna med de jämfört med övriga landet höga gotländska fraktpriserna. De höga gotländska fraktpriserna är inte beroende på färjepriserna.
De beror på de två dominerande speditionsfirmorna DHL och Schenker. Det slog LRF:s ordförande i Sverige, Helena Jonsson och gotländska LRF-ordförande Anna Törnfelt fast i en insändare den 10/7.
80 procent av fraktpriset till och från Gotland beror på det pris speditionsfirmorna tar ut. Drygt 80 procent av livsmedelssektorns varor går på export till fastlandet. Det handlar mest om lågförädlade och alltså priskänsliga varor, som morötter och liknande. Samtidigt som de två dominerande speditionsfirmorna har rätt att ta ut ett Gotlandstillägg på alla sina frakter i landet, tar de egenmäktigt ut ett eget gotlandstillägg på drygt 30 procent.
Genom det av riksdagen beslutade Gotlandstillägget kompenseras speditionsfirmorna med minst 70 miljoner kronor om året. Utöver detta plundrar de, de gotländska fraktköparna med ett pålägg på 30 procent. Det är detta som LRF allt intensivare protesterar mot. Speditionsfirmornas höga fraktpriser hotar hela livsmedelsnäringen och näringslivets utveckling på Gotland. LRF misstänker att de höga fraktpriserna beror på bristande konkurrens mellan de två stora fraktjättarna DHL och Schenker. Denna brist på konkurrens har även Tillväxtverket påtalat när Gotlandstillägget utreddes.
LRF har anmält detta missförhållande med speditionsfirmornas höga fraktpriser till Konkurrensverket, men de har inte tagit upp frågan. Nu kräver LRF att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) ska agera mot speditionsfirmorna. Fraktpriserna, som en del i en aktiv jobb-, regional- och tillväxtpolitik, är en viktig politisk fråga, som kräver aktivitet från regeringen.
Moderaterna äger denna viktiga fråga. Vad gör öns moderata riksdagsledamot Gustaf Hoffstedt för att påverka infrastrukturministern i denna fråga?
Det är bra att LRF nu talar klartext och anger, att det är två totalt dominerande speditionsfirmor, DHL och Schenker, som med egna pålägg gör de gotländska fraktpriserna cirka 30 procent högre än samma frakter på fastlandet. Vad gör Moderaterna åt detta?