Fungerande kollektivtrafik och normalpris på färjorna
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Man får en lugn stund på bussen, som man kan ägna åt att fundera över dagens jobb, småprata med medpassagerare eller bara låta tankarna sväva fritt och på hemresan hinner man varva ner. Dessutom upptäcker man varje dag nya detaljer i landskapet, sådant som man inte ser när man kör bil själv.
Med länskortet får man allt detta för knappt 600 kronor i månaden, vilket för min del innebär att varje dags resande endast kostar 30 kronor för 9 mil.
Nattbussar
Tycker faktiskt att man borde göra mer reklam för kollektivtrafiken bland turisterna och många kommer hit utan egen bil. Hur många vet till exempel att det går att åka till Fårö över dagen. Bussen går från Visby på förmiddagen ända till Skär och man kan vara kvar där till långt fram på eftermiddagen eller tidiga kvällen.
Det häftigaste tycker jag nog ändå är att man kan åka klockan 22.15 från Burgsvik alla dagar och via byte i Visby ankomma till Fårösund strax före klockan 02.00. Tänk själv, hela vägen från södra till norra Gotland i sommarnatten.
Nu när jag har länskort borde den resan testas. Frågan är bara vad man skall göra i Fårösund mitt i natten?
Färjepriser
Under den senaste tiden har representanter för turistnäringen aktualiserat frågan om färjepriserna till och från Gotland. Har själv inte på ett tag reflekterat över priserna för icke gotlänningar, men så skulle jag boka en biljett för en familjemedlem som skall hem på semester.
Priset blev 606 kronor tur och retur med studeranderabatt i förlig vilsalong. Visst, jag vet att det går att åka billigare, men det lägsta priset hade ändå blivit 476 kronor.
Ännu billigare blir det med så kallad budgetbiljett, men den räknar jag inte i sammanhanget eftersom den skall bokas minst tre veckor före avresan och sedan inte är ombokningsbar.
Sedan är det ju det där med gul och vit avgång, men har man anslutningsresor på fastlandet passar inte alltid de få billigare vita avgångarna. Har förresten alltid tyckt att det är märkligt med de gula och vita avgångarna. De vita gäller tio månder per år och kallas då lågpris, medan de gula gäller under två sommarmånader och kallas normalpris.
Smart reklamtrick. Det riktiga hade narurligtvis varit att kalla de vita för normalpris och de gula sommaravgångarna för högpris. Det är bra att turistnäringen sätter fokus på biljettpriserna.