Sjöfartsnäringen är av tradition mycket konservativ och detta avspeglar sig inte minst i bristen på tonnage som drivs med alternativa bränslen. Det har dock länge känts hoppfullt, när Destination Gotland på sina Öppet forum redovisat framtidsvisioner med gasdrivna fartyg. Men så på fjolårets forum var plötsligt allt tillbaka i ruta ett.
För dagen efter mötet kunde vi i GT läsa att Gotlandsbolagets ordförande Jan-Eric Nilsson bland annat uttalat: ”Vi sitter fast i gammal teknik, det finns en tröghet i all motorteknologi i världen.” Oljebranschen är stark och alternativen har inte direkt uppmuntrats av vare sig tekniker eller politiker. Därför får vi alla nu betala priset.
Men det finns hopp och nyligen har Viking Line tagit en nybyggd LNG-gasdriven passagerarfärja i trafik på Östersjön. Med sin längd på över 200 meter och plats för nära 3 000 passagerare är hon världens första stora gasdrivna passagerarfartyg.
Utsläppen av koldioxid beräknas minska med 25 procent och kväveoxiden med hela 85 procent!
Så nog finns det teknik för alternativa och rena bränslen och i Norge har den funnits i flera år. En del rederier förverkligar sina visioner, andra blir akterseglade.
Den gotländska kollektivtrafiken är ett ständigt debatterat ämne, men det känns som den är cementerad i gamla hjulspår. Linjesträckningarna är de samma år efter år, trots att boendemönstret förändrats under senare år. Vintertidtabellen för vissa linjer är inte heller någon direkt munter läsning.
Några trafikeras bara måndag till fredag och då med en tur tidigt på morgonen och åter från Visby med två turer sent på eftermiddagen. Föga inbjudande för resenärer som har ett kort ärende i stan. Ett 30 minuters läkarbesök på lasarettet innebär en väntan i stan på sju timmar. Naturligt att de som har möjlighet då väljer bilen.
Gotlands stolta målsättning som miljöregion i framkant ställer också krav på konkret handling. En sådan kunde vara en ordentlig resandeundersökning med intervjuer av resenärer på bussarna och analys av resandemönster och önskemål om förändringar av tidtabeller och linjesträckningar. Ordna informationsträffar i alla socknar och lyssna på resenärerna.
Det gäller också att få ”sällanresenärerna” att upptäcka bussens fördelar, exempelvis med en gratis ”prova på-biljett” till alla gotlänningar, tror att många inte åkt linjebuss sedan de slutade skolan. Med ”prova på-biljett”, resandeundersökning och samrådsmöten i socknarna kan vi få en busstrafik anpassad för 2000-talet.
Olyckor med moped är ett problem bland unga trafikanter och utöver alla skadade omkommer i snitt tio ungdomar om året i mopedolyckor. Därför är följande citat från SVT Östnytt mycket tänkvärt för alla föräldrar och för uttalandet står Christina Stave, forskare på Statens väg- och trafikforskningsinstitut:
"Bryter du mot trafikregler, svär åt andra och struntar i säkerheten? Då riskerar barnen att bete sig likadant när de kör moped. Barnen tar efter föräldrarnas fel i trafiken. Föräldrar borde vara mer medvetna om det.”