Ge alla elever gedigna kunskaper och lusten och viljan att lära mer

Politik2011-11-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Min yngsta son går i årskurs två och i veckan var jag som förälder med på hans utvecklingssamtal, där jag fick följa de olika stegen i hans lärande och kunskapsutveckling.

För mig som förälder och beslutsfattare inom den svenska politiken blev det så tydligt, att den svenska skolan och undervisningen är en grundpelare i det svenska välfärdssamhället, där alla barn har rätt till kunskap och bildning.

För mig blev det också ett kvitto på att skolans centrala uppgift är att ge alla elever gedigna kunskaper och lust att vilja lära mer.


Alla elever oavsett bakgrund
Talang och begåvning finns överallt och rätten till kunskap får aldrig bli en klassfråga, där föräldrarnas bakgrund eller var du bor avgör dina livschanser. För mig som socialdemokrat är målsättningen en jämlik skola där alla elever oavsett bakgrund ges förutsättningar att växa och nå riktigt bra resultat.

Det enskilt viktigaste för elevernas resultat är att de möter riktigt bra lärare. Kvaliteten i ett utbildningssystem kan aldrig bli högre än kvaliteten på dess lärare.

Ökande kunskapsresultat i den svenska skolan kräver att många ambitiösa och duktiga studenter väljer att utbilda sig till lärare. Men lärare måste också få vara lärare. Det jag upplever nu är att lärare får mer och mer administrativa bördor på sina axlar och de ständiga förändringarna inom utbildningssystemet börjar bli en plåga för lärarkåren.

En rektor sa till mig för en tid sedan - bläcket hinner knapp torka förrän det kommer nya riktlinjer och förordningar. Det tycker jag som förälder och beslutsfattare är oroväckande och då i en tid där vi för femte året i rad ser sämre resultat och en lägre andel av eleverna i grundskolan som är behöriga till gymnasieskolans nationella program.


Många elever når inte målen
Att så många elever inte når målen är ett av våra stora samhällsproblem. För att förhindra och vända denna negativa utveckling krävs en tydlig målsättning och strategi.

Svensk skola har inte bara tappat vad gäller resultat. Skolan har även tappat sin tätposition vad gäller likvärdighet i skolan. Den ökande skolsegregationen är en av huvudförklaringarna till de sjunkande kunskapsresultaten. Detta är djupt allvarligt och ett stort misslyckande för skolpolitiken, vars mål ska vara att ta vara på varje elevs potential.

Den svenska skolan behöver bygga på en utvecklings- och kunskapslinje från förskola till grundskola, gymnasium, högskola, universitet och vuxenutbildning - det livslånga lärandet. Varje människas önskan om och förmåga till bildning måste tas på allvar.


Kräver olika mycket resurser
Men elever är olika och kräver olika mycket resurser. Därför behövs ändringar i skollagen, så att pengar går till de förskolor, skolor och elever som behöver dem bäst. Jag anser att vi skall betala skolan tillsammans för att alla unga ska få del av samma höga utbildningskvalitet.

Skattemedel avsedda för skolan ska gå till skolan. Vinster ska inte kunna tas ut genom att sänka kvaliteten i skolan eller genom att välja bort elever med störst behov. En skola för alla, en sammanhållen skola och en sammanhållen skolstrategi är vad den svenska skolan behöver.

Ett passande citat sänder jag med från Albert Einstein "Det kvickhuvud tog inte fel som definierade bildning som det man har kvar när man glömt allt man fick lära sig i skolan"

Fortsatt trevlig helg!