Girighet som hotar Gotland
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Senast i onsdags i Radio Gotland gjorde Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert klart att det nuvarande avtalet är alldeles för lönsamt jämfört med andra färjelinjer. Och svaren från Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg bara bekräftade bilden av att Gotlandstrafiken är en kollosalt lönsam historia för Gotlandsbolaget.
Frågan är om inte rederiets girighet och okänsliga jakt på största möjliga vinst nu på allvar har börjat skada Gotlands framtidsutsikter. Inte nog med att oljeprishöjningen gör det möjligt för rederiet att få ut mer pengar av staten, skattebetalarna. Nu står det nog klart för både gotlänningar och alltfler fastlänningar att på Gotland finns ett stormrikt rederi, vars hänsynslösa vinstjakt riskerar att äventyra hela Gotlands framtidsutsikter.
Det råder inga som helst tvivel om att det är staten, som är ansvarig för att avtalet är som det är. Och i den akuta situationen med hotande prisökningar nästa år på minst 30 procent så måste staten, det vill säga regering och riksdag, med skattebetalarnas pengar följa avtalet och betala rederiet ytterligare. Gotland tål inte smällen som 30 procents prishöjningar och 200 färre turer innebär.
Men det är ytterst stötande och en stor belastning för rederiets anseende och rykte att de plockar ut betalning för avsevärt mer olja än de gör av med. Genom schablonnivån för oljeåtgång får de betalt för en viss mängd, men kanske bara använder 60 procent av denna oljemängd. Så när nu skattebetalarna går in med högre ersättning för oljan, så går sannolikt 40 procent av detta rakt in som ökad vinst till rederiet.
Gotlandsbolaget gör sina vinster på att sälja fartyg brukar det heta. Men det är helt uppenbart att de gör stora vinster även på skattebetalarnas betalning för att gotlänningarna ska ha en anständig och bra färjetrafik, då det är vår landsväg. Det är helt rätt att skattebetalarna betalar vår landväg, precis som skattebetalarna bekostar landsvägen till Örebro, Sundvall, Malmö eller någon annanstans i Sverige. Destination Gotland får betalt för fartygshyra av skattebetalarna. Sedan betalar Destination Gotland hyra till båtägarna, Gotlandsbolaget. Därigenom pumpas vinsterna från Destination Gotland, som i bokslutet går med förlust, till Gotlandsbolaget, som går med en hejdundrande vinst.
Rederiet är ett vinstdrivande företag, men dess hänsynslösa girighet riskerar nu att äventyra hela Gotlands framtid. Den akuta situationen med oljepriserna är bara en del i krisen. Det är rederiet ovilja att omförhandla avtalet som gör att krisen blir så mycket större.
Nu måste ju skattebetalarna både betala oljeprishöjningen och en avsevärd summa miljoner direkt till rederiet i vinst. Formellt behöver rederiet inte bjuda till, men vinst är inte bara största möjliga antal miljoner kronor, utan också gott rykte och bidrag till Gotland utveckling. Vill rederiet vara med och utveckla eller avveckla Gotlands framtidsmöjligheter?