LEDARE
Så har det då hänt igen, det märkliga som inte borde kunna få hända. Livsmedelskoncernen Ica skakas återigen av en präktig skandal kring köttfärs och utgångna datum. Nu är det tre Ica-handlare som malt utgånget kött till färs. Jag inledde med att konstatera att det är märkligt och det är just vad det är. För vid den förra skandalen 2007 handlade det också om just köttfärs. SVT:s program ”Uppdrag granskning” påvisade då ett omfattande fusk med kötthanteringen i fyra stora Ica Maxi butiker. Genom märkning av köttfärsförpackningar i butikerna och med hjälp av dold kamera avslöjades att köttfärs med utgånget datum rutinmässigt packades om och exponerades på nytt i butikshyllorna som färsk nymald med nytt datum! Dessutom fanns uppgifter om annat fusk med köttråvaror.
Nu har som sagt tre handlare ertappats med att mala ner utgånget kött till köttfärs. Jag tror inte att man behöver vara speciellt bevandrad i kötthantering för att känna till att just köttfärs är en mycket känslig råvara som alltid ska vara färsk. Att då butiker inom den stora Ica-koncernen hanterar köttfärs på detta vis är dels ett bedrägeri mot kunderna, dels ett brott mot livsmedelslagen. För att inte tala om den förtroendekris som detta avslöjande åstadkommer hos besvikna kunder. Kan man hantera köttet felaktigt, hur är det då med andra livsmedel? Och hur står det till med Icas centrala kvalitetspolicy, har man inte lärt sig något?
Alla Ica-butiker ska naturligtvis inte dras över en kam, men frågan är om de tre senaste avslöjandena bara är toppen på ett isberg och hur stort är mörkertalet? Ica Sveriges kvalitetschef kommenterade händelsen till TT förra veckan: ”Vi har givetvis försökt analysera det som hänt och den gemensamma nämnaren vi hittat är att man använt personal som saknar rätt utbildning för att mala köttfärs”.
I några av Icas livsmedelsbutiker är kunskapen om kötthantering alltså så dålig att man inte vet att köttfärs är en färskvara. Vad spelar det för roll om djuruppförare, djurtransportörer och slakterier försöker leva upp till alla kontrollprogram om sedan det hela spolieras i sista ledet – livsmedelsbutiken? Trovärdigheten måste finnas i hela kedjan och förhoppningsvis kommer lantbruksnäringen att trycka på för en förbättring och förstärkning av en av de svagaste länkarna när det gäller kötthantering – livsmedelshandeln.
Det blir ett tufft jobb för Ica att återskapa kundförtroendet, för just nu känns det faktiskt söndermalt. Tyvärr verkar girigheten segrat över förnuftet.