Gotland är också ett klassamhälle
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När i nuvarande såväl energi- som nedsmutsningssituation kollektivtrafiken istället borde stimuleras! Jag förstår inte hur nye ordföranden i tekniska nämnden, Kjell Skalberg (c), som jag lärt känna som en vettig kille, vi har många gånger träffats i orienteringsskogen, kan sitta i radion och försvara detta!
Kan inte tro att han innerst inne själv är med på det här, det må ha kommit order från någon eller några, vettvillingar uppifrån. Må förnuftet ha segrat hos några när det har nått fullmäktige!
Ett rop på förändring
Det frågas ännu ofta, varför förlorade vi valet och varför vann alliansen? Tänk, jag vågar påstå att det handlar egentligen inte om detta. Valresultatet var helt enkelt en protest mot den då rådande majoriteten, oberoende om det var en vänster eller höger sådan. Valresultatet var ett rop på förändring!
Alltför stora skaror väljare har ingen ideologi längre, man vill protestera mot det rådande! Sedan finns naturligtvis ett inslag av särskild protest i det socialdemokratiska nederlaget, och det är ju protesten att man inte lyckats, och kanske inte heller ansträngt sig tillräckligt, att minska klassklyftorna. De har ju istället tillåtits öka!
Socialdemokratin har i stort sett fått bukt med fattig-Sverige, men inte rått på klassamhället! Här på vårt lilla Gotland har vi ju vårt eget klassamhälle.
Vägverket som huvudman
Det dokumenteras ju en gång varje år, via landshövdingens deltagarlista till sommarpartyt! Här sitter då representanter för länsstyrelse och kommunledning och med berått mod plockar ut ett antal privilegierade gotlänningar och sommarboende, som är kvalificerade att delta!
Jag tror faktiskt inte att det gått alla väljare helt förbi! Jodå, jag har själv varit med på ett antal landshövdingemiddagar. Jag hade ju förtroendet att sitta i länsstyrelsens folkvalda under fyra landshövdingar.
Så klassamhället är ju ingen ny företeelse. Men det publicerades ingen lista då.
Idag har Gotlands socialdemokrater sitt årsmöte. Bland motionerna finns en från SSU, som föreslår att Vägverket ska bli huvudman för färjetrafiken. Motionen är naturligtvis i vederbörlig ordning avslagsyrkad av styrelsen. Precis som min motion i samma riktning blev för så där en fem, sex år sedan.
Det är bra ungdomar, stå på er. Någon gång skall väl de gamla stofilerna gripas av en smula sunt förnuft!
Christer Engelhardt är den nej-föredragande till den här motionen, och det gör mig lite besviken. Jag tycker Christer varit på alerten, och visat de gotländska framfötterna ordentligt i riksdagen nu i vår.
Jag har väntat att de obligatoriska nejsägarna skulle höra av sig på insändarsidorna, om att kongresshallen blir ett antal miljoner dyrare än beräknat.
Enligt bygg- och projektledning beroende på den bygg-boom som råder, med stigande priser på det mesta i branschen.
Lasarettet blev billigare
När vi byggde vårt lasarett rådde helt motsatta förhållanden på marknaden, en djup lågkonjunktur, som gav kanske en i trakterna 20-procentig lägre kostnad än beräknat,
Men det har inte gett några rubriker! Inte heller att när lasarettet stod färdigt borde det ha medfört en kommunal skattehöjning om tre kronor! Det blev 50 öre!
Den kära kulan har börjat rulla igen. Det är ju klart att 1-5 i baken mot Kalmars B-lag, det oroar. Men vi har ju fått vänja oss vid att vårsäsongen har börjat lite knackigt, så vi hoppas! Kom med till Gutavallen och heja på dom!