Glädjande nog fick vi i veckan besked om en lösning när det gäller den färjetrafik som ”Gotlandsbåten AB” har för avsikt att starta till kommande sommar. Även om det ännu finns en del praktiska frågor att lösa så är den stora knäckfrågan nu i hamn när det gäller löfte om kajplats.
I samma veva som detta besked kom har också anbudstiden gått ut för dem som ville lämna anbud på den kommande färjetrafikperioden år 2017-2027.
Glädjen i det är att utifrån den media-rapportering som varit verkar det vara några fler intressenter utöver dagens Destination Gotland som är aspiranter på den framtida färjetrafiken och att Destination Gotland också verkar ha landat i ett anbudsunderlag som ryms inom trafikverkets förfrågan och ligger i linje med de gotländska ståndpunkterna. Överfartstiden verkar hålla sig till dagens nivåer.
Vind i seglen
Det ser med andra ord ut som att den samlade färjetrafiken för dagen har vind i seglen. Jag ser med spänning fram emot när det kan komma ut något ytterligare avseende de inlämnade anbuden och vilka som är ytterligare aspiranter på att få ansvara för vår så viktiga färjetrafik.
En fråga som dock ännu inte fått sin lösning är reservhamnsfrågan. Det är en nog så viktig fråga för oss på Gotland som är beroende av en väl fungerande färjetrafik.
Jag har nu i ett par års tid försök att lyfta just denna fråga motionsvägen i riksdagen.
Visby hamn är idag den enda hamn som kan användas för färjetrafiken till och från Gotland. När Gotlandsfärjorna på grund av oväder inte kan lägga till i hamnen finns inget alternativ.
Om en fartygsolycka eller en båt-olycka (då segel- och motorbåtstrafiken sommartid är stor) skulle täppa till hamninloppet i Visby eller om hamnen skulle bli obrukbar på grund av ett oljeutsläpp, skulle det få mycket stora konsekvenser för Gotlands tillgänglighet. Kan man inte använda Visby hamn får vi inte hit fordon och gods.
På samma sätt drabbas även den gotländska näringen som exporterar varor och livsmedel från ön. Gotland är helt klart i behov av en reservhamn.
Avtal från 1970-talet
Frågan om reservhamn regleras i ett hamnavtal från 1970-talet där det står att Kappelshamn utgör reservhamn för Gotlandstrafiken. Men dagens Gotlandsfärjor har blivit större och därmed vuxit ur hamnen i Kappelshamn. Något nytt avtal utifrån detta har inte upprättats.
Region Gotland har tidigare föreslagit att den upprustade hamnen i Slite skulle kunna bli öns nya reservhamn. Hamnen i Slite har det djup som dagens färjor måste ha. Men i Slite kan inte bilar och lastbilar köra på och av då det saknas en färjeklack där man kan lägga avkörningsrampen och en förtöjningsanordning som håller de långa fartygen på plats.
Inte sämre förutsättningar
Det finns sedan tidigare såväl från riksdagen som från regeringen uttalat att staten har ett ansvar för att det finns fungerande transporter till och från Gotland. I detta ska inte Gotland ges sämre förutsättningar än övriga landet.
Med det ansvaret bör det ligga i statens intresse att det på Gotland finns en väl fungerande reservhamn om Visby hamn sätt ur funktion.
Frågan måste få en lösning inom ramen för ett nytt tilläggsavtal eller enligt överenskommelser mellan Region Gotland och andra intressenter.
Vilket som anser jag att frågan inte kan vänta till nästa trafikavtalsperiod.