I måndags var jag i Stockholm. På ett vanligt jobbmöte som det var viktigt att jag var med på. Resan blev varken krånglig eller dyr tack vare den relativt goda färjetrafik vi har idag och min mantalsskrivning på ön.
Jag kom förstås inte i säng förrän en bit in på tisdagsdygnet men kunde både jobba och sova en stund på färjan. Det är naturligtvis så vi ska ha det. Och rimligen få det bättre framöver.
Som ingen kan ha undgått att märka har Trafikverket föreslagit något annat. Med långsammare färjor och Trafikverkets tidtabellsexempel hade jag fått starta tidigare och ändå missa ett av mina möten.
Mina eventuella bekymmer med en framtida trafiklösning är nu inte hela världen; enskildheter i den föreslagna tidtabellen kan vara acceptabla, rentav bättre i vissa avseenden, men totalbilden innebär försämringar. I tid, i kapacitet och med stor sannolikhet utan någon kompensation i kostnad. Och ibland är de personliga exemplen det som kan få någon att äntligen förstå.
Igår avvisade regionstyrelsen som väntat och i full enighet Trafikverkets förslag. Nuvarande operatör lyckades dessbättre inte spräcka den gotländska enigheten.
Samma dag fick tre gotländska moderater – Stefan Wramner, Håkan Onsjö och Inger Harlevi - för första gången företräde för en av finansministerns statssekreterare liksom för partikollegan i infrastrukturdepartementet. På Lena Celion lät det som om det varit en lång och mödosam väg att nå dit och finansministern lät det inte som om de skulle få se röken av.
För Gotlands bästa är det bara att hoppas att denna nya grupp kommer att lyckas bättre än de som hittills har försökt nå fram till den moderata ledningen.
Även om ansvaret vilar tyngst på moderaterna är regeringens beslut kollektiva. Det finns alltså möjlighet att påverka även från andra håll för att få till stånd de direktiv regionstyrelsen efterfrågar. Närmast till hands ligger näringsdepartementet där Annie Lööf (C) bör känna stort ansvar för även Gotlands utvecklingsmöjligheter.
Region Gotland har sänt budskapet: vi vill inte vara bakåtsträvare, vi vill se, ta vara på och utveckla Gotlands möjligheter för både person- och godtransport och se teknikutvecklingen som en viktig faktor i trafiken.
Tvinga inte en hel landsända att gå framtiden till mötes baklänges!