Gotlands kommuns ekonomi tillät inte skattesänkningen

Politik2007-03-24 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tror inte att den högerstyrda Alliansen på Gotland är sämre än någon annan på att beräkna eller prognostisera. Jag begär inte heller att de skall kunna spå i kaffesump eller titta i kristallkula.
Det behövdes dock inte särskilt mycket av siarförmåga eller ekonomisk kunskap för att inse att den kommunalskattesänkning som man omhuldat så ömt och omtalat som "historisk", skulle innebära problem för Gotlands kommuns ekonomi.
Därför måste jag nu än en gång ställa mig (men kanske främst dem) frågan: hur tänkte man?

När ekonomin så tillåter
Jag har ett flertal gånger hört såväl Eva Nypelius (c) som Gustaf Hoffstedt (m) uttala att man inte hade för avsikt att genomföra kommunala skattesänkningar "förrän ekonomin så tillåter".
Med facit i hand är det helt uppenbart att ekonomin helt enkelt inte tillät någon skattesänkning 2007.
Invändningar av det slaget viftades dock bort när de framlades av oppositionen. Då och då med en hånfull min på läpparna. Jag kommer ändå inte att säga "skrattar bäst som skrattar sist" eller "vad var det vi sa".
Detta eftersom oförsiktigheten med de kommunala resurserna drabbar inte bara mig själv men framför allt de flesta andra i Gotlands kommun. Att vara efterklok hjälper föga i det här fallet. Vi står där vi står, med en alltmer blödande ekonomi.

Dyrare att ta bussen
Det färskaste exemplet på att skattesänkningen var högst olämplig är taxehöjningen inom kollektivtrafiken.
Den höjningen hade inte varit nödvändig, om det inte vore för den "historiska" skattesänkningen. Som för närvarande gröper nätta små hål i den kommunala skattkistan.
I var mans plånbok gör skattesänkningen liten nytta. Den räcker för de flesta av oss till två påsar bilar, men då måste vi köpa dem på Öb för att tjugolappen skall räcka.
I den kommunala ekonomin spelar däremot skattesänkningen roll. Jag finner det högst oansvarigt att vara så mån om att tillfredställa vissa intressen i de egna leden att man för den skull börjar leka med de kommunala pengarna.
Så till den milda grad att man ser sig nödd och tvungen att nu angripa taxan för kollektivtrafiken. Vad kommer härnäst? Gotland har länge haft gott rykte i övriga Sverige för att vi haft god prisnivå i kollektivtrafiken. Det har gynnat både resenärer och miljö.
De dagarna tycks nu vara förbi, när priserna höjs med femton procent. Den förändringen slår hårt i många avseenden. Dels i individens plånbok, men också i allas vår miljö.
Miljön går sannolikt en sämre framtid till mötes då fler tar bilen istället för bussen eftersom den ekonomiska vinstmarginalen mellan buss och egen bil minskar. Det är en enorm förlust för det gotländska samhället som helhet.

En borgerlig missbedömning
Den högerstyrda Alliansen kommer troligen inte resa sig och säga att man gjorde en missbedömning.
Eller ännu hellre erkänna att man insåg att det här skulle bli effekten av skattesänkningen men ändå valde att genomföra den. Det är å andra sidan inte nödvändigt. Det som nu sker talar för sig själv.
Ekonomin tillät inte den skattesänkning som genomfördes. Frågan är bara hur mycket förtroende den gotländska befolkningen framgent kommer att ha för en majoritet som förfar så oansvarigt med de kommunala resurserna?
Jag misstänker att det förtroendet nu har fått sig en ordentlig törn.