Nu har det kommit upp en fråga där Håkan Ericsson och jag inte är riktigt på samma linje, och det gäller det eländiga Gotlandstillägget på våra frakter.
Håkan Ericsson vill ha det kvar, men jag säger så här: Att fraktföretagen på alla fakturor får tala om att fakturamottagaren har att betala en viss avgift för trafikmerkostnaderna till en enda landsdel är helt åt det där varma stället!
Tror någon att vartenda kolli till någon ort i Sareks nationalpark, eller Norrbottens inland, inte skulle behöva ett tillägg för sina transporter!
Det är vår landsväg
35 år (minst), och med olika politiska majoriteter har frågan om Gotlandstrafiken ältats, beslut saknas fortfarande! Gotlandsfärjorna är vår landsväg, och borde självfallet ligga under Trafikverkets ansvar! Trafikverket har ett eget färjerederi för de cirka 25 färjelinjer man har i det svenska landsvägsnätet.
Därmed har jag inte sagt att detta rederi ska bedriva Gotlandstrafiken, men väl upphandla den! Via anbudsförfarande. Det kan ju då mycket väl bli nuvarande operatör, de har ju kunnandet, och det tonnagemässiga! Det allra, allra viktigaste är ju vad det ska få kosta att åka, eller köra till och från Gotland!
Det ska få kosta lika med kostnaden att ta sig med bil, motsvarande sträcka på fastlandets landsvägsnät, och Gotlandstrafikens kostnader således in i Trafikverkets totala budget!
Vilket måhända då innebär att byggandet av några kilometer motorväg får vänta!
Pressa speditionsfirmorna
Så har vi fraktkostnaderna: Det lär vara fyra transportföretag, som getts rätten att ta ut det erbarmliga "Gotlandstillägget".
Fruktar man att de ska gå (eller redan är?) i kartell? Det borde kunna mötas av att de stora godsmottagarna, Ica, Coop, Willys, ÖB, Rusta, några till, plus byggföretagen, också gaddar ihop sig. Speditionsfirmorna går att komma till tals med! Under mina 27 år som bygginköpare, hade jag även ansvar för materialets transporter. En av mina sista arbetsdagar var jag runt och tackade för de gångna åren.
Vid ett av transportföretagen sa den nästintill chefen så här: "Jaså, slipper vi dig nu, din snåle fan"! Det tog jag som en komplimang, det visade ju att jag skött mitt jobb!
Broar är också dyra
Jag vill sluta med att påminna om att när ölänningarna fick sin bro invigd 1972 hade den kostat 75 miljoner kronor, utom påfarterna, men har hittills kostat drygt en miljard kronor i reparationer! Som kontinuerligt stora pågår!
Det kostar att ha broar också. På den stora Golden Gate-bron i San Francisco jobbar kontinuerligt 60 målare, med underhålls- och rostskyddsmålning!
Så allra, allra sist då: Gotlandstillägget är en styggelse, Gotlandsfärjorna under Trafikverket, inte bara en önskvärdhet, nej en absolut nödvändighet! Om Gotland ska överleva!