Gotlandstillägget enda lösningen

Foto: Krister Nordin

Politik2012-02-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Den absolut viktigaste frågan på Gotland är våra kommunikationer till och från fastlandet.

Kommunikationerna är en viktig förutsättning för vårt näringsliv, för vår turism men också för oss gotlänningar för att kunna ta oss fram och tillbaka över Östersjön. Färjetrafiken är grunden men flyget är också en viktig pusselbit. Trafiken till Gotland har ökat stadigt under många år. De nya snabbgående färjorna har möjliggjort detta genom att öka turtätheten.

Under mina sju år som kommunstyrelsens ordförande på Gotland var kommunikationerna den fråga som tog en stor del av min tid. Otaliga var kontakterna både på Gotland och på regeringsnivån. Tillsammans med landshövding Lillemor Arvidsson gjorde vi flera uppvaktningar hos näringsminister Björn Rosengren. Vid en av resorna träffade vi på Jan O Karlsson (då verksam i Bryssel) på Bromma flygplats. Jag minns ännu hur han peppade oss genom att säga: "ge på dom j-arna". Det var som ni förstår innan han själv kom med i regeringen. En av uppvaktningarna handlade om att få den nya snabbfärjan att gå en längre period och inte ligga vid kaj på grund av brist på pengar. Vi lyckades nå framgång i den frågan och inte minst hjälpte en demonstration i Almedalen till.

Kommunikationerna var under alla år viktigaste frågan vid kommunens frukostmöten under Almedalsveckan och vid sommarfesten i landshövdingens trädgård. Stödet hos sommargotlänningarna har varit och är mycket viktigt och då var sommarfesten viktig för att få ut information om hur det ligger till.

Fraktprisfrågan är en mycket svår nöt att knäcka. Den som hittar en lösning som löser fraktfrågan är värd ett nobelpris. Jag tror den enda lösningen är bibehållande av Gotlandstillägget. Länsstyrelsen hade för ett antal år sedan i uppdrag att titta på en separerad trafik (last respektive passagerare). De kom fram till att en separering medförde få fördelar men många nackdelar. Kombinerad trafik är det upplägg som funkar över hela världen så slutsatsen var inte så förvånande.

Prishöjningarna under senare år har slagit hårt mot trafiken. Fördyringar för frakten och dyrare personresor för både besökare och gotlänningar. Är långsammare färjor en lösning på det höga biljettpriset? Jag tror det är en förenkling att säga att långsamma färjor skulle lösa prisfrågan. Långsammare båtar innebär säkert behov av fler båtar och båtar kostar mycket pengar i anskaffning.

Många har åsikter och det är bra men det gäller att vara sams när det gäller. En enad front behövs i trafikrådet och när Gotlands krav ska föras vidare till riksdag och regering. Inte minst viktigt är att få en bred politisk uppslutning.

Vi kan inte gå bakåt. Det gäller att kämpa på och då måste hela Gotland vara med.