Gotlandstrafiken måste få kosta

Politik2012-02-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Så är vi där igen, en underrubrik som säjer att "Gotlandstrafiken får inte kosta staten mer än nu!"

Jag har frågat flera gånger förr: Varför ska Gotlandstrafikens villkor och därmed priser behandlas som enskild och avgränsad företeelse?


I Trafikverkets budget
Det borde stå så här möjligen:

"Det svenska landsvägnätet med alla nödvändiga färjelinjer, inklusive färjetrafiken till Gotland får kosta enligt vad som upptagits för detta i Trafikverkets budget!
Men med hänsyn till Gotlandstrafikens speciella längd kan där av de resande uttas avgifter motsvarande kostnaden för körande på fastlandets fasta landsvägsnät!"

Varför skriver jag nu detta? Jo, jag vill utmana våra proffsopinionsbildare, till exempel samtliga våra gotländska ledarskribenter, att ta upp det här.


Vägpriser över vattnet
Om statsstödet till Gotlandstrafiken ska behandlas som enskild företeelse. För inte ska det väl bara vara vi amatörtyckare som, med risk för att kallas tjatiga, ställer kravet om "Vägpriser över vattnet?"

När jag ändå är igång, vill jag passa på att instämma med chefredaktören här, när han påtalar den flathet som visats vad gäller Svenska Spel och dess lokalisering.

Visby är officiellt ännu företagets huvudkontor, med filial i Sundbyberg, men verkligheten har tyvärr blivit en annan. Verkligheten har gett en omvänd lokalisering. Visbykontoret har blivit filialen!


Välbehövlig lokaliseringspolitik
Jag var tillsammans med vår dåvarande riksdagsman, Per-Axel Nilsson, och hämtade finansministern Kjell-Olof Feldt vid flyget, den dagen han var här och invigde Penninglotteriets (som Svenska Spel då hette) nya utlokaliserade kontor här i Visby.

Både ministern och vi lokalpolitiker var glada över en lyckad och välbehövlig lokaliseringspolitik!

Rasera inte den nu!