Gotland får underkänt i Cykelfrämjandet undersökning av kommunernas cykelpolitik och cykelsatsningar. Regionen saknar såväl en strategisk plan för hur regionen ska jobba med cykelpengar som avsatta pengar till underhåll av cykelbanor. Det är dåligt.
Det finns inte heller några pengar anslagna för information eller kampanjer för att få fler att cykla. Gotlands befolkning är en av de mest överviktiga befolkningar i landet, att få några fler att cykla några gånger i veckan skulle kunna få stor genomslagskraft på gotlänningarnas välbefinnande.
Inte bilen under milen!
Region Gotland har mål om öka cykeltrafiken, men det finns ingen strategi eller plan för hur det ska gå till. Det finns planer på att ta fram en cykelplan för Visby, men det behövs för hela Gotland.
Det är inte bara Visbyborna som ska cykla, alla gotlänningar borde ibland låta bilen stå och ta cykeln istället. På Gotland går det inte att ersätta bilar med cyklar, jag vet. Men det är inte alla resor som är så långa som vi gärna låtsas att de är. Särskilt inte på Gotland.
Om fler cyklade till arbetet och studier skulle det ha många positiva effekter, men framförallt handlar det om att låta bilen stå vid kortare resor, "inte bilen under milen". Bilens negativa effekter har också lyfts fram på den här sidan under våren. Bättre kondition, mer pengar över till annat och en bättre miljö.
Cyklingen har bara positiva effekter så länge som den sker i en trygg miljö. Men på allt för många ställen saknas den trygga cykelmiljön, istället byggs cykelbanor i sista ledet och anpassas till allt annat. Bilarna har första tjing, sedan kommer gångtrafikanterna och sist cyklisterna.
Billiga insatser
Trots att tio procent av trafiken är cyklism får området bara två procent av de statliga infrastruktursatsningarna. Det kanske inte är läge för Region Gotland att göra en storsatsning i pengar på cykelområdet just nu, men det finns billiga saker att göra för att öka cyklismen. Satsningar på cykeltrafiken är investeringar, i hälsa, välfärd och miljö.
Framförallt handlar det om att visa att regionen vill att fler ska cykla. En cykelplan och en cykelstrategi är ett måste. Pumpstationer för cyklar runt om i Visby och i de större samhällena skulle inte bara ge gotlänningarna en extra service utan också ge en fin gest till de som väljer att cykla runt och se mer av vår ö på semestern. Gotland är känt för sina goda förhållanden för cykling och "Cykelsemester på Gotland" är fortfarande ett begrepp, trots att varken turismföretag eller regionen verkar särskilt intresserad av att uppmuntra och marknadsföra denna typ av turism.
Cykelfrämjandet erbjuder kommunerna som varit med en presentation och rådgivning om hur kommunerna kan gå vidare med cykelfrågorna. De gotländska politikerna måste uppenbarligen lyssna noga och anteckna flitigt under den presentationen. Att Gotland får underkänt i cykelpolitiken är pinsamt.
Mer cykelsemester på Gotland och fler vardagscyklande gotlänningar året runt är ett måste för att klara framtidens utmaningar.