Gröna bananer och grönsaksdiskar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det lätt neurotiska fräschhetsideal som dominerar vår bedömning av mataffärer leder till svinn och resursslöseri. I sommartorkans Sverige briserar nu åter den årliga nyheten att svenska livsmedelsaffärer slänger tonvis med mat.
Stora butikskedjor har goda möjligheter att påverka konsumenters beteende - om de bara vill. Naturligtvis går det att minska svinnet, om det vittnar bland annat Ica Malmborgs Tuna i Lund. Företaget har flera gånger fått priser för sitt miljö- och rättvisetänk. För att minska svinnet anställde de en kock, som omvandlar dagens svinn till dagens rätt.
Fullt användbara råvaror blir god färdigmat - och kunderna är förtjusta.
Fräschhetsidealet övergår lätt i fräschhets. Bäst före-datumens säkerhetsmarginaler läses som rödblinkande varningslampor.
Samtidigt är svenska konsumenter oerhört prismedvetna. Vad vi än säger om produktionsvillkor och kvalitet är det i slutändan prislappen som oftast avgör valet i mataffären. För halva priset på lätt övermogna tomater skulle många svenskar köpa, göra egen soppa eller grytbas och frysa in.
Plånboken är en stark drivkraft. Att livsmedelskedjorna inte bättre utnyttjar den tyder framförallt på bristande kreativitet. Om branschen bara bestämmer sig är det fullt möjligt att minska matsvinnet.