Hamburgare till Gotland

Politik2007-03-31 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns över 80 miljoner tyskar. Man når väl inte alla dem genom att öppna en flyglinje till Hamburg, men i Hamburg med förorter bor sisådär tre miljoner människor. Och det möjliga upptagningsområdet är naturligtvis större än så.
Hamburg kallar sig för övrigt Freie und Hansestadt Hamburg. Känns det igen? Av någon anledning är det länge sedan ordet "fri" associerades med Visby. Åtminstone så vitt jag känner till. Men även Visby är en Hansestad, som dessutom är förklarad som ett världsarv av Unesco. Gotland är som helhet ett attraktivt resmål för tyskar och för hamburgare.
Jag hoppas och tror att Gotlandsflyg gör en korrekt marknadsbedömning när företaget startar den nya flyglinjen. Och man var inte ensamma i Sverige om att tillkännage en ny linje i går. SAS börjar nästa vinter flyga mellan Kiruna och London, i samarbete med det brittiska reseföretaget Discover the World. Britterna är den största gruppen av gäster i ishotellet, och nu tänker man sig att utveckla den ytterligare. Under fyra månader räknar man med 5 000 resenärer på flyglinjen.
Utvecklingen av turismen innehåller bland annat en trend mot att man gör (tidsmässigt) kortare resor, men oftare. Då är flyg en förutsättning. Jag tror att man undan för undan kommer att upptäcka att det finns underlag för nya internationella flyglinjer till och från Gotland.

Samtidigt som Gotlandsflyg avslöjade en ny flyglinje verkar det som om ytterligare en kommunikationsled kan öppnas i sommar. Än är det inte klart, men Gotlandsbolaget är inbegripet i förhandlingar som kan leda till färjetrafik mellan Gotland och Öland. På måndag vet vi mer.
Om det finns förutsättningar att besöka både Öland och Gotland under samma resa så kommer det att gynna båda destinationerna. För att inte tala om hur mycket enklare det blir för ölänningar att besöka Gotland, och tvärt om.
Ju tillgängligare Gotland blir, desto mer kommer besöksnäringen att kunna utvecklas. Ur den synvinkeln är kryssningstrafiken något av ett sorgebarn. Många kryssningsfartyg har så att säga växt ur Visby hamn. Om de bestämmer sig för ett besök innebär det att passagerarna måste åka skytteltrafik i mindre båtar mellan fartyget och Visby. Det har inneburit att alltför många kryssningsfartyg i Östersjön åker förbi Gotland med sina kapitalstarka resenärer.
Om Visby hamn skall byggas om för att kunna ta emot dessa fartyg kräver det gigantiska investeringar. Det rör sig om ett niosiffrigt belopp. Det är dags att börja räkna på om och hur man kan lösa problemet.

För övrigt blev det i går känt, vad styrelsen för Baltic Art Center beslutat för framtiden. Under 2007 ställer man in all publik verksamhet.
Inte för att jag vill vara vanvördig, men jag tror det har begränsad betydelse för besöksnäringen. Men man kan fråga sig vad som återstår av motiven för BAC:s existens, när utställningsverksamheten försvinner.