Har kravlistan påverkat?

Politik2006-08-26 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rikstrafiken är inte klar med alla detaljer för att presentera ett nytt anbudsunderlag för Gotlandstrafiken. Det viktigaste enligt generaldirektör Widlert är att EU:s beslut om möjligheten till 10-årsavtal inte var så klart som önskats. Och så uppger han en del andra detaljer i underlaget, som behöver förtydligas.
Den här gången får ju inte Rikstrafiken misslyckas med att få in anbud på operatörer som vill köra Gotlandstrafiken i helst tio år. Och säkert har det eniga Gotlands kravlista på den framtida Gotlandstrafiken spelat in. Kommunledningen med Jan Lundgren i spetsen och de gotländska riksdagsledamöterna har ju bearbetat och påverkat hela tiden. Partiledarna bearbetades under Almedalsveckan och i måndags tog kommunfullmäktige ett enigt beslut om de gotländska kraven på trafiken. Den får absolut inte bli sämre än idag.
Färjetrafiken till och från Gotland är ju inte vilken kommunikationsfråga som helst. Det handlar om Gotlands livsnerv och dess kvalité avgör Gotlands utvecklingsmöjligheter. Lika bra eller bättre standard och den nuvaranda fantastiska utvecklingen kan fortsätta. Blir det sämre färjetrafik så innebär det en broms på Gotlands utveckling. Därför är det bra att Rikstrafiken nu är extra nogrann och tar intryck av vad ett enigt Gotland formulerat som krav på trafiken.
Det var en enig styrelse i Rikstrafiken med ordförande Inger Davidsson (kd) som tog beslutet att utreda vidare. Det är nog klokt att räta ut alla frågetecken, så att Gotland kan få minst lika bra färjetrafik som nu. Tidtabellen för upphandlingen kan hållas ändå och förhoppningsvis får vi den 27 september ett anbudsunderlag, som lockar flera rederier att vilja driva Gotlandstrafiken. Ytterst är ju både gotlänningarna, skattebetalarna och näringslivet intresserade av att få mesta och bästa möjliga färjetrafik för skattepengarna.