Havredryck är en fantastisk produkt. Det är ett bra substitut för dem som av varierande anledningar väljer att inte konsumera animalisk mjölk, vilket de har rätt till att göra.
Är råvaran svensk, är det ännu bättre. Det är inte upp till lantbruket att avgöra vad dess konsumenter ska konsumera, utan att tillhanda hålla dem kvalitativa produkter som mäter upp gentemot deras behov.
Vad branschen inte kan göra är förlita sig till förhoppningar om att trenden återigen kommer att vända mot animaliska produkter.
Det är av vikt att konsumenten får rätt information, men producenterna måste också till viss del klara av att vara flexibla. I dag finns det inga vetenskapliga bevis för att svenska kor är klimatneutrala- eller positiva.
Även om man producerar allt foder på egen gård och korna enbart betar på naturbetesmark kommer utsläpp att ske. Att säga något annat, är tyvärr i dagsläget att greppa efter halmstrån som inte finns vilket bara ger bränsle till den eld som företag så som Oatly vill skapa.
Oatly delar numera stolt ut klimatskam till mjölkproducenter och konsumenter från en oförtjänt piedestal de själva byggt åt sig.
Om vi ser till fler faktorer än klimatutsläpp, bidrar mjölkkor på sätt som havredryck inte kan göra. En mjölkbonde genererar åtminstone fyra arbetstillfällen utanför den egna gården.
Korna vårdar naturbetesmarker, genererar otaliga biprodukter och högklassiga livsmedel. Havredryck genererar inte samma effekter utöver den egna produktionen. Någonting som företag likt Oatly väljer att inte se eller arbeta med.
Istället talar man om ett värderingsstyrt företag, som bidrar till en bättre värld. Det kan mycket väl vara sant när det kommer till koldioxidutsläpp, men sanningen i det stora hela är inte svartvit nog för att det ska vara sant.
Företaget ägs till viss del av China Resources, med den kinesiska staten som delägare.
Giganten Oatly ägs till viss del av en regim som förföljer, fängslar och kontrollerar sin befolkning. Som sätter muslimer i koncentrationsläger, med målet att tvätta bort deras kultur.
Som genom poängsystem värderar sina medborgare, där graderingen avgör vilka rättigheter och möjligheter de ska ha. Som köper upp delar av Afrika med syfte att utarma dess naturresurser, utan att ge tillbaka till lokalbefolkningen. Dessutom har Oatly på sin hemsida haft mage nog att säga att alla dess ägare delar deras vision och värdegrund.
Havredryck är en möjlighet att ge vegetarianer och veganer en klimat- och miljösmart produkt vars hela produktionskedja kan förläggas till Sverige.
Någonting som inte bara gynnar konsumenten, utan också branschen i stort och den enskilda lantbrukaren. Oatly kunde ha tagit den rollen, men valde att gå en annan väg. Så drick och producera havredryck, men välj ett annat märke än Oatly.