Hedern är också ett offer
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Mordet har med tiden blivit en symbol för kampen för jämställdhet och mot våld mot kvinnor. Inte minst i en bredare och internationell kamp mot traditionella förtryckande patriarkala strukturer som skänker legitimitet åt vansinneshandlingar som mordet på Fadime Sahindal.
Häromdagen skrev Sara Mohammad från föreningen Glöm Aldrig Pela och Fadime och riksdagskvinnan Birgitta Ohlsson (som också är ordförande i Liberala Kvinnor) en artikel i Svenska Dagbladet på en aspekt av det temat. De vill synliggöra kvinnornas roll i uppbärandet av våldsamma patriarkala kulturmönster, som kvinnlig omskärelse.
Det Mohammad och Ohlsson med många fler gör är bra och viktigt. Men som så ofta ligger det en liten djävul och ruvar i detaljerna.
Politik är kamp med ord. Och lika ofta en kamp om ord. Frihet, jämlikhet, rättvisa - vad betyder dessa begrepp? De har stötts och blötts så många gånger att definitionen slitits ner och blivit alldeles trubbig. Ideologierna försöker knyta de positivt laddade orden till sig, och negativt laddade ord (som fascism, som numera betyder just allt och ingenting) vill man förknippa med motståndarsidan. Ord skall "återerövras" (för från början tillhörde de naturligtvis det egna lägret) och så vidare. Det är en del av det politiska spelet. Ord är makt.
Därför är det synd att ett begrepp som "heder" kommit att förknippas med den typen av vansinnesdåd som Fadime Sahindal blev utsatt för. Till den milda grad att ordet nästan inte används i något annat sammanhang. Internetsidan Heder.nu, till exempel, finns till för att stödja personer vars släkt förbjuder dem att leva ut sin homosexualitet.
Heder är ett sociologiskt koncept besläktat med värdighet, pliktkänsla och solidaritet. Alltså delar av det mänskliga känslolivet som är fundamentalt för att våra samhällen inte skall falla sönder i sina minsta beståndsdelar. Några egentliga "hederskulturer" finns därför inte. Heder som koncept är allmänmänskligt.
Att hedersbegreppet i vissa kulturer gör bröder och fäder (och ibland systrar och mödrar) till domare och bödlar, betyder inte att hederskänslan där är starkare. Utan att hedersuppfattningen är dekadent.
I civiliserade samhällen innebär heder någonting helt annat. Där handlar det om att leva upp till ett samhällskontrakt om jämlikhet, frihet och trygghet. Det bör man komma ihåg. För man skall vara försiktig med språket.