Högt spel om trafiken
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu var inte Gotlandsbolaget ensamma om att i detta läge avstå. De övriga tre seriösa rederierna avstod också. Det visste Gotlandsbolaget säkert om och de tog chansen att vinna sympatier hos gotlänningarna och sätta press på Rikstrafiken att ändra upphandlingsvillkoren.
Som jag förstått det hela så är det två viktiga punkter, som gjort att Gotlandsbolaget och de andra inte i nuläget är intresserade av Gotlandstrafiken. De tycker att Rikstrafikens villkor är för lite flexibla och ger för lite vinst.
Säkert är det så att ett större mått av flexibilitet att bestämma turtätheten och annat under koncessionstiden på sju år, skulle vara till gagn för inte bara rederiet, utan också för gotlänningarna. Det är ju väldigt stor skillnad mellan hög- och lågsäsongstrafik. På vintern är det ju bara knappa 200, som åker i veckorna på norra linjen och kanske 50-talet på södra linjen. Medan det under sommaren är nästan fulla båtar, alltså över tusen passagerare.
Den andra delen om högre vinster för rederierna är en fråga om möjligheter att tjäna på fler turer och fler passagerare och själva driften. Men också att få högre ersättningar från staten. Ytterst alltså en fråga om mer pengar till Gotlandstrafiken från riksdagen och skattebetalarna.
Nu får Rikstrafiken börja om på ny kula med upphandlingen. De har i alla fall fyra seriösa rederier att resonera med. Kanske det ändå kan uppstå en konkurrenssituation mellan dem, som gör att vi till slut får bästa och mesta möjliga färjetrafik för skattepengarna.