I går var det mycket diskussion om den sjunkande läsförmågan hos framför allt pojkarna i Sverige. Många undersökningar har visat att läsförmågan minskar drastiskt. De som går på universiteten numera har stora svårigheter både att läsa och förstå den litteratur som de ska ta till sig och de har stora svårigheter att sedan skriva och fånga väsentligheterna i böckerna.
Det som påverkar barns och ungas läsförmåga är inte intelligens eller att de är invandrare. Mer avgörande är könet och föräldrarnas utbildningsbakgrund och att föräldrarna läser för barnen.
Naturligtvis spelar skolans allt mer bristande kompensatoriska förmåga roll.Lärarna gör ett gott arbete efter de möjligheter de har. Allt fler barn kan läsa, de har knäckt läskoden, när de börjar skolan. Men läsförståelse är inte bara att ha knäckt läskoden och kunna forma ord av bokstäverna. Det handlar också om läsförståelse, att lära sig ordens valör och betydelse och att kunna läsa mellan raderna i en text. Att kunna läsa kritiskt och inte svälja allt.
Saknade verktyg
I ett seminarium ordnat av de båda lärarfacken gavs klart besked, att lärarna saknar verktyg att ta vara på den läsglädje, som de redan läsande barnen har. De har för stora klasser för att kunna utveckla läsförmågan och läsförståelsen hos alla barnen. Därför krävs mindre klasser, för övning i läsförståelse tar tid.
Varför är läsandet och läsförmågan så avgörande viktig för att demokratiskt land som Sverige? Varför är det så alarmerande farligt om läsförmågan och läsförståelsen drastiskt minskar?
Jo, läsförmågan är en avgörande förmåga för att kunna utveckla tänkandet, känslolivet och empatin hos människorna. Genom att läsa utvecklas det abstrakta tänkandet. Du tänker helt enkelt bättre genom att läsa mycket. Du kan genomskåda falska budskap och du kan glädjas åt spännande och glädjande berättelser om människoöden, djurlivet, historiska händelser eller hur man bygger en datamaskin.
Pojkarna förlorar
De stora förlorarna i den försämrade läsförmågan i Sverige är förutom demokratin, de unga pojkarna. Den grupp som har sämst läsförmåga är unga pojkar, som växer upp i hem med inget eller lite läsande och där skolan inte förmår kompensera denna läslustbrist. En lärare på lärarförbundens seminarium fasade för utvecklingen av ett manligt proletariat av icke läsande män.
Därför har skolan en stor uppgift och politiken måste ge lärarna resurser och redskap att klara både knäckandet av läskoden och utvecklandet av läsförmågan till en förmåga till kritiskt läsande.
Det är också viktigt att alla föräldrar och mor- och farföräldrar läser mycket för barnen. Särskilt för pojkarna, så det upplevs som lustfyllt och manligt att läsa mycket böcker.
Innehållet viktigast
Internet och läsplattor kan vara bra, men det korta fragmentariska läsandet utvecklar inte läsförståelsen. För det krävs läsande av böcker, att man talar om dem, så förståelsen för innehållet maximeras.
Läsandet är ett sätt att kommunicera, inte en mekanisk teknik. Därför är alltid innehållet viktigast och formen sekundär. För läströtta tonåringar kan alltså välskrivna porrtexter skapa läslust och vilja att gå vidare i läsandet till andra texter.
Vill vi ha en fortsatt demokrati i Sverige måste det till ett rejält läslyft både i ungdomsskolan och inom vuxenutbildningen. Annars kommer allt fler att lockas in i rasisternas odemokratiska budskap om att en stark ledare är bättre än en folklig demokrati.