Hoppfullt om båtpriserna

Politik2005-11-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Natten till tisdag behandlade kongressen trafikfrågorna. Någon gång under förnatten gick Per-Erik Andh från Gotland upp och påtalade den svåra situation, som vi på Gotland hamnat i. Med hot om kraftigt höjda färjepriser och färre turer. Han beskrev vilket dråpslag det skulle bli för hela utvecklingen på Gotland om det genomfördes.
Infrastrukturminister Ulrica Messing gav ett svar som måste tolkas som att det finns anledning till optimism för gotlänningarna. Eftersom frågan inte är färdigbehandlad i alla organ kunde hon inte säga hur det blir. Men hon gav klart besked om att hon är starkt medveten om den oro som gotlänningarna känner. Hon tydliggjorde att de jobbar hårt och målmedvetet i departementet med frågan om Gotlandstrafiken. Hon är också mycket medveten om att omställningsarbetet varit mycket positivt på Gotland. Och skall fortsätta vara positiv. Det är klart att vi skall se till att det blir bra, avslutade Ulrica Messing
Jag försökte få träffa Ulrica Messing under tisdagen, men hon hälsade via sin pressekreterare att hon i nuläget inte har mer att säga. Det kan jag förstå, men jag tycker det var ett gott tecken, att hon sa så mycket som hon sa, i sitt svar till Per-Erik Andh. Jag kan inte tolka hennes svar på annat sätt än att något för Gotland positivt är på gång. Rimligtvis borde hon inte våga säga som hon sagt, om chockprishöjningen skulle genomföras. Hon och nyckelpersoner inom regeringen är mycket medvetna om färjetrafikens betydelse för Gotlands positiva utveckling.
Under kongressen sker väldigt mycket påverkansarbete, då många viktiga personer är här. Jag har sett kommunalrådet Åke Svensson prata med finansminister Pär Nuder om vikten av att få en positiv lösning på den akuta trafikfrågan. Och jag såg gotländska riksdagsledamoten Lilian Virgin prata med Göran Persson om trafikfrågans betydelse för Gotlands utveckling. Många gånger kan det ges mer tid att förklara i informella möten under kongressen, än den begränsade tid som finns från talarstolen. Dessutom innebär informella samtal att det går att säga mer fritt, än det som sägs offentligt från talarstolen. Det en minister lovar från talarstolen refereras ju direkt hem till berörd ort. Som exempelvis det Ulrica Messing sagt om Gotlandstrafiken.
Alla från Gotland har oerhört starka argument för att staten ska satsa de pengar som behövs för att inga försämringar ska behöva göras av trafiken nästa år. Kommunens konsekvensbeskrivning, som lades fram vid uppvaktningen, har gjort starkt intryck på berörda ministrar. Och de har också fått veta att investeringar på flera hundra miljoner kronor på Gotland redan har hejdats i väntan på besked om hur det blir med färjepriserna och turerna. Det Ulrica Messing nu letar är en vettig lösning på hur Gotland ska gå skadefritt ur det dilemma som oljeprishöjningen och det för rederiet så förmånliga avtalet skapat.