Hotet måste avvärjas!

Politik2005-09-17 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Just när Gotland har sådan medvind, då dyker att mycket allvarligt hot upp. Oljeprishöjningarna får sådant genomslag att det spräcker Rikstrafikens budget och om inga nya pengar skjuts till, så blir det allvarliga prishöjningar och turtäthetsförsämringar i båttrafiken.
30 procent höjda priser nästa år och 200 färre turer är ett mycket allvarligt hot mot Gotlands goda utveckling och ett dråpslag mot besöksnäringen och jordbruket. Detta hot är värre än nedläggningen av Flextronics och P18, då den goda båttrafiken är en tillväxtmotor för hela Gotland.
Redan har kommunalrådet Jan Lundgren begärt ett möte med infrastrukturminister Ulrica Messing. Det samlade Gotland måste utnyttja alla sina politiska kontakter och försöka se till att de pengar som fattas kommer fram. Om det kostar 100 miljoner kronor att klara oförändrad trafik nästa år, så är det definitivt värt det för att rädda den goda gotländska tillväxten och utvecklingen. Alla landsdelar får känna av oljeprishöjningen, men Gotland drabbas extra av sin känslighet med båttrafiken och det för rederiet så guldkantade avtalet.
Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert bekräftade det jag skrev om hur förmånligt rederiets avtal är vad gäller ersättningen för bränslet och prishöjningar. Rederiet får betalt efter en schablon och inte efter hur mycket olja de faktiskt använder. Rikstrafiken anser att denna del av avtalet borde omförhandlas och det är nu föremål för tvistenämnd. Uppenbarligen gör rederiet inte alls av med den mängd olja, som de faktisk får betalt för. Och när nu avtalet höjer bränsleersättningen när oljepriset går upp, så får rederiet ännu mer betalt för olja de inte alls använder i trafiken. När oljepriset stiger ökar rederiets vinst ytterligare.
Inför nästa avtalsperiod måste en annan lösning på detta skrivas in. Det är helt uppenbart att rederiet haft otroligt skickliga förhandlare medan det suttit amatörer som förhandlat om hur mycket skattepengar, som ska betalas för att ge gotlänningarna bra båttrafik.
Gotlandsbolaget har givit gotlänningarna en fantastiskt bra båttrafik, men det kostar skjortan för skattebetalarna genom det guldkantade avtalet. Nu spricker Rikstrafikens budget och då finns två alternativ. Chockhöjning av priserna och färre turer, vilket kommer att allvarligt hota hela Gotlands positiva utvecklingen. Eller att regering och riksdag skjuter till de dryga 100 miljoner kronorna till nästa år. En chockhöjning skulle sabotera alla andra åtgärder för att skapa jobb och tillväxt på Gotland. Därför måste hotet mot Gotland avvärjas. Så fort som möjligt.