Inför ett familjekort på båten!

Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson gav klara och oklara besked på lördagens Öppet forum.

Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson gav klara och oklara besked på lördagens Öppet forum.

Foto: Tommy Söderlund

Politik2010-03-23 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Skapa ett familjekort för gotlänningar som åker ofta med färja, den tanken klarnade efter den information som Destination Gotland bjöd på i lördags.
En riktig show utförd av Tommy Wahlgren med en skicklighet i vilken han tog ut svängarna åt alla håll, men samtidigt tog udden av förslag till förbättringar som också göms i den mailbunt som blev utgångspunkten för dagens information.
Det är inte så att hälsan tiger still, som Mats Jönsson påstår i GT 22/3. När det gäller färjetrafiken så blandas stora och små frågor om vartannat men det finns inget som säger att inte självklara saker i resandet går att förbättra. Att bolaget äntligen har bytt internetdistributör syns omgående på bokningsförfarandet. Men tekniska klantigheter att rätta till finns fortfarande.

På och av båten
Att ingen närvarande hade synpunkter på miljön i förlängningen från påfart och avfart tycker jag är förunderligt. Det handlar bara om att komma på eller av båten kvickt och få en utfart i Nynäs utan stopplikt. Bilavgaser under denna tid, när folk stampar på gaspedalen i köbildning, vem bryr sig?
Om Destination Gotland till exempel inom hamnområdet i Visby tydliggjorde två filer med utfart antingen Färjeleden eller Gutebacken, skulle den avfarten från båten genast rulla bättre framförallt om natten. Den som åker frekvent inser att problemet i insläppet vid för sen avgång, som kapten ofta ursäktar, inget annat är än för snålt tilltagen personalstyrka. Ju färre personal desto mer avgaser i hamnterminalen.

Gotlänningarnas priser
"Priset för oss som är skrivna på Gotland, kan knappast bli lägre," påstår Eva Bofride, som ännu inte behöver ställa upp barnbarn på olika sidor om vattnet. Reskort finns att köpa för mina barn/släkt, det som Per-Erling Evensen hela tiden har för vana att kalla besökare.
De kan köpa ett reskort för 20 000 kronor och åka för 35 000 kronor. I detta ingår bil som inte är bunden till en person utan till paret. Med på resan kan familjen vara upp till åtta personer (par, barn, barnbarn). De anmäls med namn vid bokning. Från Gotland finns endast pendlarkort att köpa. Bil, person och egen kupé kostar 22 500 kronor i år. Följer make och barnbarn med kostar de extra därutöver. Bilen är dessutom knuten till personen ifråga. Man måste åka 25 gånger innan man tjänar in något på pendlarkortet.
Som pensionär fortsätter jag att åka för att hämta och lämna barn. Då önskar jag ett familjekort där bilen inte är bunden till en person, utan kan användas av ett par. Dessutom borde det finnas ett familjekort med pensionärsrabatt för frekvent åkande. Kort som kunde köpas halvårsvis eftersom man inte vet om man lever eller är frisk i morgon.
När Evensen talade om pendlarkort för 8 000 kronor utgår han från de personer som reser med båt och buss. Det gör nu inte alla. Framförallt inte personer med funktionsnedsättning av olika slag.
Jag skulle vilja ha ett offentligt svar på varför terminalen för hyttnycklar på plan 8 måste stå på plan 7. Eller varför den som beställer handikapphytt måste hämta ut nyckel i receptionen, i kö med övriga som skall byta stolar, hyra film eller köpa Alvedon. Det är sanslöst tänkt.

Hyllar personalen
Evensen påstod att pendlare har förmåner, vilka gav han inte uttryck för. Den förmån jag har upplevt med pendlarkort under fem år är en ljuvligt vänlig och tillmötesgående personal, som hjälper till så gott det går när arbetsscheman och förtida bokningar inte överensstämmer, när det är dags att åka.
Det finns någon personal i receptionen som i förväg har skrivit ut beställda hyttnycklar till handikapphytterna och snabbt sticker över nyckeln oavsett köbildning. Den personalen hyllar jag. Det finns en tanke bakom.