Ingen vinst på lönedumpning

Politik2005-11-15 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den här veckan får vi klarhet i att det inte blir någon chockprishöjning av biljettpriserna på Gotlandsfärjorna nästa år. Hoppas jag! Förhoppningsvis fortsätter också upphandlingsprocessen för den nya avtalsperioden med många intresserade rederier som vill vara med och tävla om att få köra Gotlandstrafiken. Gotlandsbolaget borde ju vara intresserade eftersom de har så bra och passande fartyg och hittills tjänat enorma vinster på trafiken. Även om det inte blir riktigt så guldkantat avtal som tidigare. Dessutom borde Gotlandsbolaget av tradition och omsorg om Gotland vilja fortsätta. Gotlandsbolagets starke man Eric D Nilsson har ju sagt att de inte sviker Gotland.
Kampen om att vinna färjtrafiken kommer inte av avgöras genom att något rederi kan använda sig av lönedumpning för att bli billigast.
Rikstrafiken kommer inte att specifikt kräva att rederiet följer svenska kollektivavtal. Men i praktiken kommer det bli så. EU-reglerna resulterar nämligen i att det rederi som kommer att sköta trafiken kommer att få jobbet under sex år. Då är de anställda för jobb i svensk sjöfart under så lång tid att det är självklart att lönerna ligger på minst den nivå som svenska kollektivavtal stipulerar. Lönedumpning är alltså en omöjlighet i Gotlandstrafiken.

Av dessa regelsystem följer också att arbetstider och andra regler för arbetsmiljön måste följa det som regleras i svenska lagar och avtal. All denna följsamhet till svenska lagar och kollektivavtal innebär en säkerhet för passagerare och gods och det innebär en trygghet för de anställda och passagerarna. Det ska inte bli möjligt för det rederi som driver Gotlandstrafiken att låta de ombordanställda jobba för långa pass, så de blir totalt utmattade och blir säkerhetsrisker. Tvärtom bli nog en god personalpolitik en konkurrensfördel. Och naturligtvis en så rationell drift som möjligt med passande snabbfärjor som klarar svår sjö och är miljövänliga vad gäller utsläpp.
Tidigare har Gotlandsbolaget varnat för hotet från något baltiskt rederier som skulle kunna få trafiken genom att kunna konkurrera med låga löner. Detta kommer inte Rikstrafiken att acceptera. Lönedumpning är inget att fundera på för det rederi som vill köra trafiken. Så Gotlandsbolaget behöver inte vara rädda för att de blir utkonkurrerade av det skälet. De gör ju dessutom själva allt för att minska personalkostnaderna genom att få ner antalet anställda till ett minimum. Redan nu är nog smärtgränsen nådd för de ombordanställda. De får ju slita hund och springa från toalettstädning till att servera dagens rätt!
Det är bra att det juridiska läget pekar på att alla former av lönedumpning är borta som konkurrensmedel för att få ta hand om Gotlandstrafiken. Dessutom kan vi nog vara helt säkra på att de fackliga organisationerna aldrig kommer att acceptera ett rederi som betalar under gällande svenska avtal och som struntar i arbetstidsregler och andra arbetsmiljöbestämmelser. Det borgar för säkerhet och trygghet i trafiken och en anbudstävling fri från osund konkurrens.