Härom veckan släppte Svenskt Näringsliv sin rankning över företagsklimatet i landets 290 kommuner. Som vanligt placerades Gotland i bottenligan.
På GA:s ledarsida skriver riksdagsledamoten Gustaf Hoffstedt (M) att Svenskt Näringsliv ska sluta ”jamsa” om företagsklimatet. Han vill att de ska ryta ifrån och peka ut de rödgröna som ansvariga för samhällets förfall. I sin artikel tar Hoffstedt minst sagt i från tårna, men lämnar väldigt lite substans åt läsaren.
Det är ett rasande angrepp åt alla håll, både på Svenskt Näringsliv och Vänsterpartiet. Läser man vad Hoffstedt skriver skulle man kunna tro att apokalypsen är nära. Givetvis är det inte sant, för ser vi till andra faktorer tecknas snabbt en annan bild.
Samtidigt som Gotland tappat något i rankningen har vi lyckats arbeta fram Sveriges kortaste vårdköer. Gotlands skolelever har lyckats vända skolresultaten och placerar sig över rikssnittet i SKL:s granskning över hur många niondeklassare som går ut med godkända betyg. Arbetslösheten på ön minskar och regionen investerar i fler sommarjobb för unga.
I diskussionen om företagsklimatet låter det som om det är det enda verktyget för att ta tempen på det gotländska samhället. Men många av de faktorer som Svenskt Näringsliv mäter visar också tydligt att det är en partsinlaga från höger, snarare än ett objektivt mått på företagandet i regionen.
De parametrar som de mäter är problematiska när man jämför kommuner med varandra. Bland annat mäts exempelvis marknadsförsörjning, privata arbetsgivare och storleken på kommunalskatten. Då missgynnas kommuner med stark offentlig välfärd och andra förutsättningar än storstadskommuner med välutbildade höginkomsttagare.
Alltså: rankningen gynnar kommuner med välbeställd befolkning. Därför är det problematiskt att Hoffstedt gör poäng av vilka politiska majoriteter som styr kommunerna i toppen respektive botten. De strukturella problemen är ofta långt mer omfattande än de politiska.
Däremot borde företagens roll i rankningen tydliggöras. Om media och allmänheten har en generellt negativ syn på företagandet bör det ligga i bland annat Svenskt Näringslivs intresse att bilda en mer positiv opinion istället för att kasta paj på Region Gotland.
Företagsklimatet är inte oviktigt. Tvärtom, ett gott företagsklimat är oerhört viktigt för att skapa fler jobb. Men att behandla det som det enda måttet på vårt välmående är fel. Att välfärden blir starkare och skolan blir kunskapsinriktad på ön stärker företagen mer än högt tonläge och tomma ord.