Intressant färjeförslag

Politik2012-12-10 07:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nu rör det på sig i Gotlandstrafiken. Ett förslag som inte bara är ett önsketänkande eller en from förhoppning har arbetats fram och presenterades i slutet av förra veckan.

Det är inte en dag för tidigt. Protester i all ära, de var nödvändiga inför hotet om ödesdigra försämringar, men alternativ och nya idéer ger en starkare förhandlingssits gentemot en stat som främst ser trafiken som en minuspost i budgeten.

Skådar vi möjligen nu uppkomsten av en riktig konkurrenssituation för vår nödvändiga förbindelselänk till omvärlden? Statligt ägt tonnage med upphandlad drift är ett koncept som borde ha förutsättningar att hålla.

Den idén är inte ny, vi var några som trodde på den redan på 1980-talet, men så här konkret har den inte varit tidigare. Om kalkylerna i förslaget i övrigt är rimliga och det finns intressenter som kan, vill och vågar är det för tidigt att ha en uppfattning om.

Det finns naturligtvis många frågetecken även inför dessa nya idéer. Bussar på färjan är intressant men stjäl välbehövligt utrymme under högsäsong.

Incheckning i Visby där de flesta inte kommer med någon buss måste lösas. Det får inte bli några flaskhalsar om längre ombordtid ska kompeseras med snabbare hantering i land.

Natturer med hytter är kanske det svåraste att sälja in till beprövade resenärer. Få vill åter till det sättet att resa och den större besättning som skulle krävas kostar pengar.

Hur man dimensionerar busstrafiken vid kraftigt variernde trafik kan man också fundera över. Nuvarande båtbussystem har slimmats hårt, det har alla som frusit under lång väntan på nästa buss i Nynäshamn kunnat konstatera. Det är för övrigt en smärre skandal att hamnen inte ens erbjuder ett regnskydd för väntande resenärer i det läget.

Godstrafikens kostnader måste givetvis också hanteras, där tappar det gotländska näringslivet intäkter varje dag som det nu ser ut.

Alla funderingar till trots är det här det mest spännande som hänt på trafikfronten på åratal.

Det väsentliga är att det nu finns ett nytt förslag att utgå ifrån i de fortsatta diskussionerna om Gotlandstrafiken. Det kanske till och med kan föda flera. Förslagsställarna Nils Nordenbrink och Pigge Werkelin har klivit utanför den vanliga tankeboxen och det är välkommet.

Av alla oss gotlänningar som med våra kraftiga protester lyckades få Trafikverket att skjuta upp den planerade trafikupphandlingen i höstas är det nog få som är negativa till att alternativ prövas.