Svar om färjedebatten.
Tänk, jag trodde ledarskribenter ville ha debatt, men så var det tydligen inte. Säger man till Håkan Ericsson vad man tycker och ifrågasätter hans slutsats om att det skall vara långsamma färjor i Gotlandstrafiken, då vill man tydligen tysta debatten.
Kräv mer pengar av regeringen!
Jag förstår att jag trampar på ömma tår när jag ifrågasätter dina slutsatser, men jag kommer aldrig att förstå varför du, Håkan Ericsson, inte kämpar för nuvarande standard i färjetrafiken och framförallt varför du inte tar chansen att kräva mer pengar till trafiken från Alliansregeringen.
I alla andra frågor skäller du på regeringen, men här ger du upp innan frågan knappt prövats. Varför? I denna för Gotland viktigaste fråga - vår landsväg!
I lördagsledaren skriver Håkan Ericsson så här: Det vore mycket mer förtroendeingivande om Eva Nypelius skaffade sig kunskaper om att det inte går att driva båtarna på nuvarande bränsle och köra 28 knop, utan att bränslekostnader och koldioxidutsläppen stiger enormt. Men Håkan, det är just därför jag vill se LNG-drift på våra komman fartyg i Gotlandstrafiken. Bunkeroljan vet vi att priserna sticker rakt uppåt just nu medan LNG priset ligger ganska stabilt samtidigt som vi gör miljövinter med gasdrift.
Kräv nya bränslen!
Jag vill, för Gotlands bästa, ha ökad konkurrens i trafiken för bästa pris och kvalitet, men anser också att vi måste tänka långsiktigt. Jag tror inte att långsammare bastrafik är lösningen för att minska kostnader eller spara miljö.
Staten har istället möjligheter att ställa höga krav i kommande upphandlingen när det gäller ny teknik och nya bränslen såsom LNG för att långsiktigt komma ifrån skenande oljekostnader och få en mer miljövänlig trafik.
I lördagsledaren skriver Håkan Ericsson att vi måste vänta 30-40 år på miljövänligare bränslen, förra veckan skrev han om soldrift på fartygen. Hur skall du ha det egentligen? Verkligheten är i vart fall den att bland annat Viking Line nu bygger nya färjor som skall drivas på bland annat LNG.
Men om du Håkan Ericsson tror så mycket på långsam färjetrafik med gammal teknik, så kan du väl gå samman med några fler och starta en ny färjelinje.
Den möjligheten har regeringen öppnat för och i kompletterande trafik kan man gärna köra långsamt som ett alternativ.
Men i bastrafiken tycker jag att vi gotlänningar skall fortsätta kämpa för minst dagens standard och tillgänglighet med snabba färjor. Det kommer jag att göra!