Justering i busstrafiken

Politik2006-06-26 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den styrande majoriteten med socialdemokraterna i spetsen satsade starkt på att bygga ut kollektivtrafiken i år. Åtta miljoner kronor sattes av och över 130 nya turer drogs igång vid årsskiftet. En enorm satsning på den gotländska landsbygden och människornas möjligheter att ta sig fram. Jag hörde hur en, som bodde i Roma, kunde åka bussen till Stånga med flera turer om dagen. En väldig standardhöjning på kollektivtrafiken alltså, som blev en enorm landsbygdssatsning.
Denna storsatsning på landsbygden ville inte de borgerliga och centern vara med på. De ville efter ett visst velande skvätta ut satsningen på några år. Den berömda långbänken skulle fram. Men socialdemokraterna och deras medstyrande partier vänsterpartiet och miljöpartiet drev igenom den stora landsbygdssatsningen på kollektivtrafiken.
Redan då varnade tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (s) för att en del linjer kanske skulle dras in för att det inte var några som åkte med dem. Det är ju dålig hushållning av skattepengarna att köra tomma bussar runt om på Gotland. Nu har oljeprishöjningen drabbat kollektivtrafiken och efter ett halvår ser man vilka turer som är mycket lite utnyttjade. Då är det naturligt att i höst dra in de minst åkta turerna, för att spara pengar till de ökade bränslekostnaderna.
Nu handlar besparing om att dra in 850 000 kronor. Det ska jämföra med de åtta miljoner kronor som hela satsningen på kollektivtrafiken kostade. Vi är alltså inte i närheten av den snåla satsning som de borgerliga med centern i spetsen ville genomföra. För socialdemokraterna är det inte viktigt att minska kollektivtrafiken för att få pengar till sänkt skatt. Som det är för centern och de borgerliga. Socialdemokraterna vill inte låta landsbygdens människor på Gotland betala sänkt skatt med sämre kollektivtrafik. Allra helt inte nu när gotlänningarna har kunna njuta av den frihet och rörlighet som de många turerna kors och tvärs på Gotland och de många kvällsturerna ger.
Samtidigt infördes bussiga kortet för skolungdomar. Det har fungerat utmärkt bra på landsbygden, men i Visby har de varit en del problem. De unga och en del av deras föräldrar har inte förstått att det är en enorm förmån, som bekostas av alla skattebetalarna på Gotland. Det har blivit busliv och skadegörelse på en del Visbybussar. Något måste göras.
Jag är glad att tekniska nämnden inte direkt kollektivt bestraffar alla unga i Visby med att dra in Bussiga kortet i Visby. Men det måste bli ordning på bussarna så att alla vågar åka alla tider på dygnet. Visbybussarna får inte bli ett rullande ungdomsparty, där förare och andra vuxna känner sig hotade. Lite annorlunda utformad borde den stora förmånen för de unga med Bussiga kortet kunna bestå i Visby i höst. Avgörandet ligger i de ungas händer.