Kan (c) rädda Gotland?

Politik2010-01-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rikstrafikens samrådsremiss angående gotlandstrafiken ledde till chockvågor genom hela Gotland.
Så här "dagen efter" klingar ännu frågorna: Menar de allvar? Kan det vara sant? i mångas huvuden.
Håkan Ericsson passade på att genast insinuera att rapporten var ett beställningsverk av ansvariga centerpartistiska statsråd. Självklart har Rikstrafiken fått uppdraget från regeringen men att antyda att resultatet är ett beställningsverk är tröttsamt låg nivå.
Däremot är det ingen tvekan om att centern är det parti som kommer att ställas till svars om innebörden i Rikstrafikens "visioner" om gotlandstrafiken blir verklighet. Det blir om inte dödsstöten så närapå. På Gotland lär man få svårt att hävda sig. Även om ingen skugga ska falla över centern på Gotland vars inställning varit genomgående glasklar. Från rikshåll har det varit pinsamt tyst i frågan.

Vi kan inte förvänta oss att trafiken till och från Gotland ska undantas från det icke förhandlingsbara kravet att sluta förstöra vår planet. Men det blir förvirrat när kraven just på gotlandstrafiken ska vara stenhårda och konsekvenserna sekundära.
Märkligt är också att Rikstrafiken inte alls lyssnat på det samlade Gotlands inställning och önskemål utan deras rapport kommer som en chock även för kommunens ledning.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson kan så klart inte gå in och styra över Rikstrafikens arbete. Myndigheten skulle göra en förutsättningslös utredning av hur Rikstrafikens mål ska kunna uppfyllas i "linjesjöfarten" till Gotland.
Men vissa grundläggande politiska direktiv borde ha givits. Som att det är två hamnar som gäller och att man tar fasta på den tekniska utvecklingen inom drivmedel och system för avgasrening istället för att lägga död mans hand över Gotland genom en tillbakagång och total försämring på alla plan.

Jag har mycket svårt att tro att Rikstrafikens utredare får godkänt av näringsdepartementet. Jag är helt och fullt övertygad om att departementet och ansvariga c-ministrar kommer att få sina fiskar varma om betydelsen av fungerande och moderna kommunikationer till och från Gotland.
Det krävs snabba besked och en total enighet i dessa krav. Därför vill GT vara med i främsta ledet för att undanröja risken att budskapet inte går fram.
Rädda Gotland från Rikstrafiken!