Klara svar och dimma

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd berömmer Lena Celion och Åke Svensson, när hon ger klara och oklara besked i färjefrågan.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd berömmer Lena Celion och Åke Svensson, när hon ger klara och oklara besked i färjefrågan.

Foto: Tommy Söderlund

Politik2012-07-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I gårdagens GA gav infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Gustaf Hoffstedt svar från Moderaterna om hur de ser på den framtida färjetrafiken.

Det var en del klara besked och annat var mer höljt i dimma. De betonade flera gånger hur komplex frågan är med en massa olika krav som ska kompromissas till att nytt avtal 2017.

Ett mycket klart besked gavs. Regeringen har inga som helst planer på att göra något åt prisfrågan före 2017. Gotland får vänta på lägre färjepriserna i fem år. I bästa fall. Vi får se om vi har någon besöksnäring kvar på ön då!

All kraft ägnar infrastrukturministern åt att göra en bra upphandling av den nya trafiken till 2017. Hon ger där ett annat klart besked, "regeringen kommer fortsatt att ta ett stort ansvar för trafiken till och från Gotland." Hur stort detta ansvar är, anges dock inte. Ett annat något mindre klart besked är att hon inte ser långsamma färjor som något egenvärde. Målet är att upphandla trafik med ny teknik, som erbjuder minst samma hastighet som idag inom rimliga ekonomisk ramar.

Men samtidigt betonar hon starkt, att även Gotlandstrafiken måste följa miljökraven och att de sista knopens hastighet drar mycket bränsle, vilket är tveksamt både ekonomiskt och miljömässigt. Vilket skulle kunna innebära en sänkning av hastigheten från dagens 28 knop till, ja det får vi se. Om infrastrukturministerns tal om miljön innebär att anbudskraven också kommer att kräva miljövänligare bränsle återstår att se. Tyvärr finns inte så många alternativ till oljan.

Avslutningsvis berömmer Catharina Elmsäter-Svärd både Åke Svensson (S) och Lena Celion (M) för ett klokt uppträdande i den svåra förhandlingsrollen de sitter i tillsammans med staten och med tryck från många håll. Moderaterna vill få bort den partipolitiska diskussionen i färjefrågan, så den inte slår så hårt mot de huvudansvariga Moderaterna.

Det är bra att Moderaterna ger svar om färjefrågan. De ger klart besked att de inte agerar för sänkta priser de kommande fem åren. All kraft läggs på det nya avtalet 2017 och då ska staten ta ett stort ansvar ekonomiskt. Men med större miljöhänsyn. Långsamma färjor har inte ett egenvärde, utan bara som ett medel för lägre priser och bättre miljö. Om inte teknikutvecklingen kan klara detta.