Klockan slår 12
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Därmed inte sagt att vi redan på fredagen får veta mer än om det lagts in anbud och i så fall hur många. I det läget är det nämligen upp till anbudsgivaren att berätta om de vill säga vad anbudet innehåller eller inte.
Fram emot sommaren kan vi förvänta oss att de anbud som lämnats in är färdigprövade och då kan det också bli tal om kontraktsskrivning mellan Rikstrafiken och det bolag de ser ha lämnat det mest fördelaktiga budet. En viss oro kommer alltså att kvarstå, eftersom de så kallade skallkraven i vissa fall satts långt under den nuvarande nivån.
Den ovissheten får vi alltså leva med en tid framöver, och det skapar onekligen oro. Där-emot undanröjdes ett annat orosmoln i förra veckan när regeringen gav klartecken för att svenska rederier skulle få samma villkor som utländska i de fall de omfattas av så kallat sjöfartsstöd. I det här fallet har skillnaden på årsbasis uppskattats till ungefär 50 miljoner kronor, och var och en förstår att så skilda konkurrensvillkor kan inte få gälla i en upphandling.
Den sittande regeringen har av framförallt socialdemokrater, och inte minst på ledarsidan här till vänster, beskyllts för handlingsförlamning, långbänk och mycket annat. När korten synas visar det sig dock att de regler som undantog upphandlad trafik från sjöfartsstödet fastställdes av den socialdemokratiska regeringen 2001. Dessutom satt det ännu en socialdemokratisk regering när Rikstrafiken lämnade ut sina anbudskrav den 4 oktober.