Komplex relation

Politik2009-12-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För det första beklagar jag att Thomas Ekman uppfattar min ledare om skolan ensidig och enögd. Mitt syfte var verkligen inte att vara ensidig, tvärtom, att belysa det komplexa i samspelet mellan friskolor och den kommunala skolan.
För det andra är mitt syfte verkligen inte att predika "sanningar". Jag skriver ledare och kräver inte alla ska hålla med.
Eftersom det ställdes ett antal konkreta frågor så väljer jag att besvara dessa, och hoppas att det inte tolkas som att jag vill få sista ordet, jag fortsätter gärna debatten.
Jag anser att en dålig skola är en skola som inte ser sina elever, som har dåliga, trötta eller oengagerade lärare och dito ledning. Skolor som inte sätter eleverna i centrum, utan systemet.
Att friskolorna har lett till att den kommunala skolan, främst gymnasierna, vässat sin kvalitet är så vitt jag förstår en insikt som delas av de flesta. Dessutom en helt logisk konsekvens eftersom det gäller att få eleverna att välja nu när det finns alternativ.
Att friskolor startas av engagerade lärare är något jag upplevt i kontakten med aktuella lärare här på ön under mina år som nyhetsreporter. Läs till exempel den längre intervju GT gjorde med Rigmor Kinnbom (2008-08-23).
Vad flaggstången på din skola har att göra med kvaliteten i den kommunala skolan begriper jag ärligt talat inte.