Konsumenten ritar den nya kartan

Politik2005-07-29 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På Gotland aktualiseras med jämna mellanrum frågan om nya köpcentra och stormarknader. Planer finns på köpcentra i Flextronics gamla lokaler och Coop Forum funderar på flyttning från Östercentrum. I bakgrunden skymtar dessutom hela tiden den tyska livsmedelskedjan Lidls eventuella planer på en Visbyetablering.
Förespråkarna för större och och fler stormarknader tycker att det är bra med konkurrens för att kanske pressa livsmedelspriserna, medan motståndarna befarar en ytterligare utarmning av de mindre affärerna och då framförallt utanför Visby. Det sistnämnda är en viktig fråga att fundera över och då skall man komma ihåg: Det är alltid konsumenterna som genom sina val avgör hur den framtida gotländska handelskartan kommer att se ut och då framförallt på livsmedelssidan.
Statistiskt lägger en konsument årligen drygt 20 000 kronor per år på dagligvaror, alltså varor som finns i de flesta livsmedelsaffärernas utbud. För att en affär idag skall vara lönsam krävs en omsättning på minst 15 - 20 miljoner kronor, lite varierande beroende på bland annat lokalhyrans storlek. Om man då använder medeltalet 18 miljoner, så kan man konstatera att det skulle kunna finnas en väl fungerande livsmedelsaffär per 900 personer.
Det skulle kunna innebära en affär i varje bostadsområde och var tredje eller fjärde socken. Men det förutsätter fullständigt köptrogna kunder. Betänk också att det är i livsmedelsaffären konsumenterna avgör hur vårt framtida gotländska landskap skall se ut. Vill vi ha svenskproducerad mat och en levande landsbygd gäller det att vi både handlar svenskt och på hemmaplan.
Frågan som kan ställas är därför, behöver Gotland egentligen fler och större stormarknader?