Gotlandsupproret har spelat en viktig roll när Landsbygdsupprorets aktivister tog tag i färjefrågan. Åke Svensson och regionledningen hade länge jobbat med frågan, men de fick hjälp av det folkliga engagemanget, som Gotlandupproret visade.
Demonstrationen förra sommaren satt tryck i frågan och den som tvekade om gotlänningarnas engagemang för den livsavgörande färjefrågan, fick klart besked. Gotland stod enat i kampen för en rättvis och bra färjetrafik.
Men som så ofta inom folkliga nätverk, som Gotlandsupproret ju är, blir det efter tag en strid mellan olika viljor och personligheter. Extra knepigt blev det när några herrar började köra en egen linje, som inte stämde med den samlade gotländska linjen och dessutom förhandlade med Gotlandbolaget.
Splittringen inom Gotlandupproret ledde sedan till att de utsåg en ny talesperson i färjefrågan och när nu Trafikverket lagt sitt upphandlingsunderlag, så kliver öns näringslivsorganisationer av Gotlandsupproret. Frontfiguren Ted Ljungqvist tar time out. Vilket nog är bra både för honom, Gotlandsupproret och frågan om vår framtida färjetrafik.
Näringslivsorganisationerna vill att alla samlas runt regionen och Åke Svensson, som har lett den gotländska kampen för bättre färjetrafik. Det måste kännas bra för Åke Svensson, att få detta förstärkta mandat. Det är också uppfordrande, att det inte går att sluta driva opinion för en bättre färjetrafik gentemot de politiska partierna i regeringen. De avgör ju kvaliteten på Gotlandstrafiken genom hur mycket pengar de är beredda att avsätta.
Det är viktigt med både turtäthet, överfartstid och priserna för passagerare och frakt. Fraktpriset är till 80 procent beroende av speditionsfirmorna, långtradartrafiken, alltså. Speditionsfirmorna utnyttjar sin oligopolsituation och att öns näringsliv är beroende av speditionsfirmornas fraktnät för hela landet. Passagerarna är beroende av hur mycket staten betalar av bränslepriset och dess höjningar.
Genom näringslivsorganisationernas avhopp från Gotlandsupproret har Åke Svensson fått en ännu större uppgift att leda kampen för bättre färjetrafik. En tid framöver pågår upphandlingsprocessen, men Almedalsveckan erbjuder påverkansmöjligheter när alla partiledare är på ön.