Krävs nya tag av öns turism

Politik2006-11-17 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det blir allt mer tydligt att öns besöksnäring är inne i en omdaningsprocess. Synen på kunderna, besökarna måste modifieras och behovet av samverkan mellan öns olika operatörer har ökat. Den diskussionen som initierades för många år sedan om ett gemensamt marknadsföringsbolag Gotland & Co för hela näringen, har nu dykt upp igen.
Nu förs diskussionen om ett AB Gotland, som skulle marknadsföra det som finns på Gotland och bidra till produktutveckling, så att de som en gång besöker Gotland också vill komma tillbaka om och om igen. Av alla som besöker Gotland är 25 procent förstagångsbesökare. Näringens och Gotlands gemensamma uppgift är att få dem att återkomma många gånger.
Även om det gamla traditionella sjudagarssemestrandet fortsätter, så blir det allt mer vanligt med kortare besök på Gotland liksom inom besöksnäring i övrigt. Och särskilt med en sommar som den i år har Gotlands sol och bad stor dragningskraft med alla våra stränder som finns i alla storlekar efter alla behov. Men Gotland är så mycket mer än sol och bad och nöjeslivet under juli och augusti. Kongresshallen kommer att tillsammans med alla evenemang dra besökare till Gotland under hela året.
Det går inte att komma ifrån att den driftige entreprenören Pigge Werkelin och alla hans investeringar i öns campingplatser kommer att utveckla besöksnäringen. Alla hans stugor och investeringar i campingplatser med hög standard kommer att locka många till Gotland. Och det fina är att alla inte kommer till Visby, utan de sprids runt om på ön, då ju Pigge Werkelin tar över campingplatser både på norra och södra Gotland. Dessa anläggningar har sina höjdpunkter under sommarperioden. Men det finns även mer exklusiva anläggningar som lockar året runt. Furillen är ett exempel, Medeltidshotellet i Visby ett annat. Och som en effekt av Wisby Strand, kongresshallen, kommer flera nya hotell att byggas i Visbyområdet. Detta ger jobb och drar hit besökare. Kongress- och konferensbesökare är ofta kvar på ön längre än själva konferensen och kommer ofta igen.
Färjorna och flyget har avgörande betydelse för besöksnäringens utveckling. Och kvalitén och idérikedomen hos de många företagarna inom branschen. Förmågan till förnyelse och utveckling, liksom samverkan och samsyn på vad Gotland ska erbjuda är viktig. Det finns gott om skickliga och framsynta företagare som kommer att göra att öns besöksnäring kommer att kunna förnya sig och möta nya besöksgrupper, som har nya behov. Det handlar ju om att skapa en känslorelation mellan besökarna och Gotland. Det är lätt att bli kär i Gotland.