Kreativiteten växer i rosa företag

Företagarna, organisationen för många små och medelstora företag, har gjort en utredning, som visar att en väldigt köpstark kundgrupp är HBT-människor (HBT står för homo-, bi- och transsexuella).

Foto: Armando Franca

Politik2012-10-05 07:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det finns uträkningar som visar att denna kundgrupp är köpstark för många miljarder kronor. Så för att öka medvetenhet bland företagarna om denna kundgrupps viktighet har Företagarna gjort en utredning, som belyser vad företagarna bör tänka på och göra, om de vill tjäna pengar på denna köpstarka kundgrupp.

Det är särskilt intressant för Gotland som har så stor besöksnäring. HBT-människor gillar att resa. Vill man bli känd som ett rosa företag som lockar HBT-gruppen, så måste det ske genom ett genuint och ärligt beteende och bemötande. Från företagsledning till den anställde, som möter kunden.

Varumärke

Nu kanske det inte är så stor marknad på Gotland, så det skulle löna sig för ett företag att offensivt marknadsföra sig som ett rosa företag.

Men det skulle å andra sidan kunna bli väldigt dyrt, att få stämpeln som ett HBT-fientligt företag. Särskilt som det genom facebook och andra sociala medier snabbt kan väckas en storm mot ett företag, som på kort tid förstör dess varumärke.

Gotland och öns näringsliv har allt att vinna på att bejaka olikheter och stärka det tillåtande klimat, som redan finns med några undantag. En av förklaringarna till fenomenet i Silicon Valley var att där samlades annorlunda, kreativa människor och utvecklade en massa produkter genom att samverka med en rad olika redan existerande företag. Och så fanns det riskkapital.

En stor del i framfången var toleransen och det tillåtande klimatet, som gjorde att bland annat HBT-människor kunde jobba och leva där.

Viktig köpstark kundgrupp

Företagarnas utredning är bra för den visar att det finns ett företagarintresse att vara inte bara tillåtande, utan också stödjande av exempelvis Pride-festivaler och att de bör se HBT-människor som en seriös och viktig köpstark kundgrupp.

Utredningen visar också hur viktigt det är att förankra det tillåtande klimatet i hela företaget hos alla anställda, för annars blir det bakslag och dålig marknadsföring. Ett företag som bejakar alla sorters människor blir också ett bättre fungerande företag, då alla trivs och det kan råda ett kreativt klimat i företaget. Något som bland annat forskaren Richard Florida påvisat.

Förståelse och tolerans

Det finns rena vinstintressen i att attrahera en köpstark kundgrupp som HBT-människor. Men det är också viktigt att öns företagare och företag genomsyras av förståelse och tolerans för HBT-människor och att det återspeglas i ett tillåtande och uppskattande klimat bland all personal i företaget.

Vill ni veta mer om dessa frågor så pågår Regnbågshelgen nu på Gotland.