Kunderna bestämmer antalet butiker
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Förespråkarna för större och fler stormarknader tycker att det är bra med konkurrens för att kanske pressa livsmedelspriserna, medan motståndarna befarar en ytterligare utarmning av de mindre affärerna och då framförallt utanför Visby. Det sistnämnda är en viktig fråga att fundera över och då skall man komma ihåg: Det är alltid konsumenterna som genom sina val avgör hur den framtida gotländska handelskartan kommer att se ut och då särskilt på livsmedelssidan.
Statistiskt lägger en konsument drygt 20 000 kronor per år på dagligvaror, alltså varor som finns i de flesta livsmedelsaffärernas utbud. För att en affär idag skall vara lönsam krävs en omsättning på minst 15 - 20 miljoner kronor, lite varierande beroende på bland annat lokalhyrans storlek. Om man då använder medeltalet 18 miljoner, så kan man konstatera att det skulle kunna finnas en väl fungerande livsmedelsaffär per 900 personer.
Det skulle kunna innebära en affär i varje bostadsområde och var tredje eller fjärde socken, men det förutsätter fullständigt köptrogna kunder. Därför är den slogan som ett par mindre livsmedelsaffärer använder i sin annonsering tänkvärd: "Handla där du bor, billigare än du tror".
Frågan som kan ställas är därför, behöver Gotland egentligen fler och större stormarknader?