Kunskapsbrist hotar demokratin

Politik2007-05-21 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Alltför många vet alldeles för lite. Föreningen för upplysning om kommunismen (UOK) har låtit Demoskop genomföra en undersökning av kunskapsnivån bland svensk skolungdom. Den är ibland chockerande låg. Visserligen känner 95 procent av de tillfrågade till Auschwitz, men över 90 procent känner samtidigt inte till Gulag. Bara 18 procent kategoriserar Vitryssland som en diktatur. Hela 16 procent anger att Sydkorea är en diktatur. Och hela 56 procent av grundskoleeleverna svarar "Vet ej", när de får frågan om samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska. Samtidigt svarar 29 procent av samma elever att kommunistiska samhällen är helt eller delvis demokratiska.

Historiska kunskaper är ett skydd för det öppna samhället. Den som har kunskap är bättre vaccinerad mot både vänster- och högerextremism. Den historielösa människan är däremot ett lätt offer för antidemokratiska rörelser och demagoger. När historiekunskaperna saknas, eller när världs- och historiebilden är förvrängd, låter man sig lättare övertygas av det öppna samhällets fiender.

De som förnekar, förringar eller sympatiserar med nazismens brott är tack och lov få. Till detta har säkert bland annat Göran Perssons insatser för att folkbilda om nazismen bidragit. Men hur är det med kommunismen? Hela 43 procent av de tillfrågade eleverna uppskattar att kommunismen skördat mindre än en miljon offer under 1900-talet. Den verkliga siffran brukar uppskattas till omkring 100 miljoner. När eleverna får värdera olika personer på en tiogradig skala får revolutionären Che Guevara medelbetyget 5,05. Den demokratiskt valde George Bush får 3,02 i betyg. Det är obetydligt mer än diktatorn Fidel Castro (2,97) och massmördaren Vladimir Lenin (2,82). Dåliga kunskaper föder dåliga värderingar.
Ändå tror jag inte att man kan säga att det är just med kommunismen som folkbildningen har misslyckats. Det finns ingen organiserad vänsterkonspiration som saboterar undervisningen. Kunskapsnivån är för låg om nästan all modern historia. Det enda område av 1900-talshistorien där det svenska utbildningsväsendet INTE har misslyckats kan sägas vara nazismen. Men insatserna för att sprida kunskap om nazismen visar ju att bildningsinsatser ger resultat. Därför behöver vi en folkupplysningskampanj om kommunismen, och historieundervisningen i allmänhet måste få högre prioritet i grund- och gymnasieskolan.