Lägre fraktpris?

Susanne Welin-Berger i  LRF är en av arkitekterna bakom idén att slopa längdmetertaxan för att sänka fraktpriset. Regeringen borde göra det nästa år.

Susanne Welin-Berger i LRF är en av arkitekterna bakom idén att slopa längdmetertaxan för att sänka fraktpriset. Regeringen borde göra det nästa år.

Foto: Lillebi Eriksson

Politik2012-09-18 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I jakten på bra metoder för att snabbt få lägre priser på färjorna har LRF lagt det smarta förslaget att ta bort längdmetertaxan. Att istället för att det ska ingå i fraktpriset, så ska staten, skattebetalarna, betala kostnaden för längdmetertaxan.

Det skulle kosta 90-100 miljoner kronor om året. Och skulle ge en sänkning av fraktpriset med drygt 30 procent.

Om inte de speditionsfirmor som totaldominerar fraktmarknaden stoppar denna prissänkning i egen ficka. Av fraktpriset beror cirka 20 procent på båtpriset. Resten bestämmer de två totaldominerande speditionsfirmorna. Det enda som kan få dem att sänka priserna är en uppstickande konkurrent. Vilket inte är lätt för det handla inte bara om båtfrakten, utan ett helt fraktsystem i hela landet och utrikes.

Men det är onekligen smart av LRF att kräva helt avskaffad längdmetertaxa. Då rör man inte Gotlandstillägget, som är mycket komplicerat och kan ge högre priser istället. Om regeringen vill ge ett snabbt och direkt sänkt fraktpris nästa år, kan de lägga in 100 miljoner kronor i nästa års budget för att avskaffa längdmetertaxan.

Frågan är om infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) kan få loss det från finansminister Anders Borg. Det skulle faktiskt vara en bra tillväxt- och jobbsatsning. Det skulle nämligen inte bara rädda en massa nuvarande jobb på Gotland. Med 30 procent lägre fraktpriser nästa år skulle det med säkerhet ge fler jobb på Gotland. En slopad längdmetertaxa som slår igenom helt och ger en fraktprissänkning med 30 procent skulle bli en stor positiv injektion för öns näringsliv.

Lite grand på marginalen borde borttagen längdmetertaxa sänka priserna för alla resenärer med fordon. Bilkostnaden borde minska radikalt och därmed resenärspriset. Däremot gör slopad längmetertaxa inget på personbiljettpriserna på färjan. För att nå dit krävs andra insatser av staten.

Det bästa vore om regeringen själv lägger förslaget om slopad längmetertaxa och därmed sänker fraktpriset med 30 procent. Annars finns det risk att regeringen blir överkörd av oppositionen, som tvingar fram det genom en majoritet i riksdagen. En smart regering med två småpartier, som riskerar att åka ur riksdagen, borde värna Gotlands framtid.