Landsbygdsavdraget är bättre för miljön än sänkt bensinpris

Politik2005-05-09 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Under de senaste veckorna har det i den gotländska pressen förekommit annonser med rubriken "Bensinpriset har aldrig varit högre. Får Miljöpartiet som de vill höjer regeringen snart skatten ännu mer."
Här är ett utdrag ur den efterföljande annonstexten: "Utanför fönstret där regeringen träffar sina stödpartier rusar ett tunnelbanetåg förbi varje minut. Då kan det vara svårt att komma ihåg hur vanligt folk lever på Gotland. Här är det nämligen bara bensinpriset som rusar - i höjden. Av de 11 kronor per liter vi betalar för bensinen idag, är hela 7 kronor skatt. De höga bränsleskatterna är orättvisa. En barnfamilj i en glesbygdskommun kan få betala upp till 25 000 kronor mer i bränsleskatter än motsvarande familj i Stockholm. Miljöpartiet tvingar regeringen att föra en politik som slår mot glesbygden."

Fundera över texten
Huvudbudskapet är att bensinskatten är för hög och att den drabbar glesbygden extra hårt som en slags glesbygdsskatt, eftersom alternativ till bilen oftast saknas. Annonsen är bekostad av bilbranschens intresseorganisationer, vilket gör att man bör fundera en extra gång innan man tar till sig texten.
Visst är det sant att det på många ställen saknas alternativ till bilen, men trots allt finns det mellan de större orterna på Gotland en fungerande kollektivtrafik. Tyvärr utnyttjas den dock inte alltid av alla som skulle kunna göra det.

Avdrag i deklarationen
Anledningen till att man bör fundera en extra gång över annonsens budskap är att bilbranschens huvudintresse naturligtvis är att alla skall åka så mycket bil som möjligt. En sänkning av bensinskatten gynnar ju inte bara landsbygden, utan medför också den oönskade effekten att biltrafiken ökar totalt och då framförallt i de redan hårt trafikbelastade storstadsområdena.
Ett bättre sätt att kompensera alla boende på landsbygden för bland annat dyra resekostnader är att istället införa ett rejält landsbygdsavdrag i den årliga självdeklarationen. Det är ju inte bara arbetsresorna som är dyra. Visserligen är dessa redan idag avdragsgilla, men inte fullt ut. Därtill kommer bland annat inköpsresor, dagisresor och resor till diverse aktiviteter. Olika former av kompensation för landsbygdsboendes resekostnader har länge diskuteras i olika politiska organ, men hittills utan resultat.

Fusk kan stoppas
Vid dessa diskussioner hävdar alltid motståndarna att ett system med landsbygdsavdrag skulle kunna missbrukas. Exempelvis genom att man för att kunna göra avdraget mantalsskriver sig på sommarstugans adress, trots att man bor i stan. Det finns säkert personer som skulle försöka fuska och det går aldrig att skapa system som är helt vattentäta. Dock tror jag att samhällets kontrollapparat skulle klara av att täppa till de flesta kryphålen.
Skall vi i framtiden ha en levande landsbygd måste vi också skapa drägliga ekonomiska villkor för de boende. Ett sätt är att införa ett rejält skatteavdrag för att täcka merkostnaden för alla resor. Det är betydligt bättre än att sänka bensinskatten.
För som jag skrev tidigare: Glöm inte vem som bekostat ovan nämnda annonsering. Det är nog inte omtanken om glesbygden som är huvudskälet till kravet på sänkt bensinskatt!