Gotlandsbåten AB har haft otur. Igen. Ständigt framflyttade deadlines har kommit att bli något av ett kännetecken för färjelinjen Visby-Västervik. Redan i vintras när det handlade om tilläggsplats i Visby hamn fick de absoluta sluttiderna något gummiaktigt över sig. Frågan är om gummibandet inte sträckts för långt nu.
Vädret, grekiska myndigheter och nu senast en strejk har försenat den nya sommarlinjen som skulle vara ett lågprisalternativ, framförallt för fastlandsturister, till den statsstödda trafiken på Nynäshamn och Oskarshamn.
Vad som ligger bakom strejken, som rör flera varv i Pireus, eventuellt hela hamnen, är okänt men privatisering av hamnen har nämnts som orsak. I så fall kan det rentav vara så att EU:s hårda krav på den grekiska staten fått följder av oväntat slag i Nordeuropa.
Hur varumärket Gotland påverkas av det här vet vi inte ännu. Troligen är det företaget som far mest illa. Gotlands attraktivitet i sig bör inte påverkas alltför mycket och både Destination Gotland och flygbolagen har platser kvar.
Ett större bekymmer blir det nog för Västervik som satsat sex miljoner på hamnupprustning och ytterligare miljonbelopp på marknadsföring. Där räknade politikerna med att Gotlandstrafiken skulle ge ett mervärde till staden och generera turismintäkter.
Nyheten om den nya förseningen spreds under gårdagen via etermedia och webnyheter över hela landet. Tidpunkten kunde inte vara mycket sämre med tanke på att det om bara några dagar är tätt mellan opinionsbildarna på ön.
En och annan deltagare i Alme-dalsveckan som tänkt sig pröva en ny väg hem kan få problem och den som inte är på alerten och hinner boka om sig hos Destination Gotland kan i värsta fall bli tvungen att stanna hemma.
Avbräcket för Gotlandsbåten kan möjligen få det goda med sig att det sätter ett mycket klart ljus på hur viktig vår färjetrafik är. Något sådant här får aldrig hända med vår bastrafik. Stabil, långsiktig åretrunttrafik med rimliga överfartstider och priser borde inte kunna ifrågasättas för oss öbor.
En slutsats måste bli att det är en helt annan sak att starta en färjelinje än ett flygbolag. Irritationen var påtaglig vid gårdagens presskonferens över alla förståsigpåare som nu vet precis hur man ska dra igång färjetrafik. Det är ett beskt piller att svälja för entusiastiska entreprenörer men i så stora åtaganden som rör så många andra, enskilda och offentliga organ, behöver det finnas utrymme för en del otur också.